Předmět Materiály a technologie s didaktikou (UCV / MTD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / MTD - Materiály a technologie s didaktikou, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.-2. Úvod do komplexní problematiky. Popis filozofických východisek, přístupy k didaktice technické výchovy. Přehled tradičních i nových materiálů a technologií Jednoduché experimenty, smyslová cvičení a hry s materiály. Plánování, organizační zajištění podmínek pro bezpečný průběh dětských činností a kritéria správné volby pracovních námětů pro rozmanité pracovní aktivity předškolních dětí. Organizační zajištění prostorových, bezpečnostních a hygienických podmínek, vhodných materiálů, nástrojů a pomůcek v rámci mateřské školky.3.-4. Papírenské materiály - technologie, druhy, charakteristické vlastnosti a jejich využití v praxi. Technologický postup výroby ručního papíru. Srovnání s moderní papírenskou výrobou. Jednoduché technologické postupy dekorování papíru5.-6. Konstrukční činnosti - vytváření prostorových a funkčních modelů z vlnité lepenky. Pracovní techniky, nástroje a pomůcky při práci s papírem, kartonem a lepenkou. Pracovní námět - prostorový předmět z kartonu.7.-8. Textilní materiály - technologie, druhy, charakteristické vlastnosti, užití v praxi. Pracovní techniky, nástroje, pomůcky při práci s textiliemi. Technologické postupy při řemeslném vytváření textilií - různé techniky tkaníVýroba netkaných textilií plstěním z vlněného rounaModelovací materiály - původ, druhy a vlastnosti, způsoby zpracování a využití v praxi. Pracovní techniky, nástroje, pomůcky. Pracovní námět: keramická užitková nádobaZvykoslovné předměty v tradicích ročních dob kalendářního roku. Téma "u nás doma" příprava pokrmů, těst, zeleniny, obsluha domácích spotřebičů a stolování.
Získané způsobilosti
˘ prakticky ovládá základní pracovní dovedností s ručními nástroji a přírodními i technickými materiály˘ zná komplex teoretických poznatků z oblasti světa práce a techniky v návaznosti na praktickou činnost˘ používá odbornou terminologii a dovede objasnit základní technické pojmy ˘ je schopen rozvíjet vlastní tvůrčí potenciál v oblasti konstrukčně technického myšlení a flexibilně řešit elementární technické problémy v rámci tvořivé pracovní činnosti˘ dovede samostatně navrhovat, plánovat a realizovat jednoduché funkční užitkové předměty ve vztahu k potřebám, zájmům a celostnímu rozvoji mladších žáků˘ dovede pozorovat a zkoumat přírodní a technické materiály, správně určit jejich vlastnosti, zná využití v praxi˘ dovede bezpečně používat hlavní druhy ergonomicky vhodných ručních nástrojů, zná jejich názvy, konstrukci a funkci˘ je schopen graficky komunikovat tj. rozumět symbolům a číst jednoduchá technická schémata a nákresy a graficky znázornit vlastní představu ˘ dovede týmově spolupracovat, plánovat, organizovat, zajistit bezpečnost práce a úklid pracovního místa˘ dovede přesně dokumentovat průběh jednotlivých lekcí ˘ realizuje vzorníky papírenských a textilních materiálů, jako didaktickou učební pomůcku s univerzálním využitím ve školní praxi ˘ vytváří vlastní sbírku pracovních námětů
Literatura
Macaulay, D. Mamuti kniha techniky. Praha, 1996. ISBN 80-85871-78-5.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, T. Pozornost, motivace, relaxace. Praha : Portál, 1999. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993. ISBN 80-7066-534-3.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [on-line]. [cit. 2007-08-25]. Dostupný z: . Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. [on-line]. [cit. 2007-08-25]. Dostupný z:
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, samostatně navrhnout a prakticky realizovat jednoduché funkční předměty a modely, graficky přehledně dokumentovat pracovní postupy. Klademe důraz na schopnost prezentace procedurálních znalostí.
Garant
Mgr. Václav Tvarůžka, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Václav Tvarůžka, Ph.D.