Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přírodovědný a společenskovědní základ (UCV / PSZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / PSZ1 - Přírodovědný a společenskovědní základ, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. přednáška:Seznámení s předmětem a jeho charakteristikou.Cíle přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Přírodovědná gramotnost.Rámcový vzdělávací program a oblast Člověk a jeho svět.Role učitele a žáka - exemplární vyučování a práce s prekonceptyVýukové formy, metody materiálně - didaktické prostředky, role učebnic ve výuce.Obsah výuky v předmětu Člověk a jeho svět. Učivo - výběr, rozsah, struktura. Didaktická analýza učiva.2. přednáška:Tematický okruh Člověk a jeho zdraví.Dílčí témata: Lidské tělo, zdravý životní styl, sexualita, rodina, první pomoc a integrovaný záchranný systém, situace hromadného ohrožení, návykové látky a zdraví, osobní bezpečí žáka. Didaktické zpracování tématu, náměty do výuky.

Získané způsobilosti

- dokže popsat postavení předmětu Člověk a jeho svět, jeho strukturu- orientuje se v RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět- dokáže si sestavit tematický plán výuky- umí didakticky zpracovat konkrétn téma na vyučovací hodinu- dokáže charakterizovat postavení cíle, úkolu, obsahu, metod, forem a postředků ve vzděoávací oblasti Člověk a jeho svět- dokáže popsat roli učitele a žáka v předmětu Člověk a jeho svět, zejména práci s prekoncepty a prvky exepmlárního vyučování

Literatura

CENKOVÁ, T., LANGROVÁ, M. Jak přežít pubertu svých dětí: je puberta nemoc?, projevy puberty, party, drogy, životní styl, sourozenecké vztahy a rodina, škola a poruchy učení. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2913-8.LORENCOVIČ, J., ČAPEK, R., ŠEVČÍKOVÁ, V. Od Rámcového vzdělávacího programu ke Školnímu vzdělávacímu programu, idea a realita: sborník textů prezentovaných v rámci konference CIVICS 2007, 27. dubna 2007. Ostrava : Ostravská univeriza v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-563-8.DIANO, P. Atlas lidského těla. Praha : Knižní klub, 2006. ISBN 80-242-1669-8.BĚLÁČKOVÁ, V. Celopopulační studie užívání návykových látek a postojů k němu v České republice v roce 2008. Praha : Úřad vlády České republiky, 2012. ISBN 978-80-7440-052-0.JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.PODLAHOVÁ, L. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4217-5.PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. ŠIMÍČKOVÁ, H. Didaktika vlastivědy jako základ společenských věd v primární škole. Ostrava : Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-763-2.STRUNECKÁ, A., PATOČKA, J. Doba jedová. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-469-8.BARNARD, M. Drogová závislost a rodina. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.KOPP, J. Environmentální výchova jako průřezové téma: [sborník příspěvků studentů a pedagogů Fakulty pedagogické ZČU v Plzni z konference 14.11.2008. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-757-5.KORTHAGEN, F. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.MATTEN, G., GOGGINS, A. Lži o zdraví. Brno : Jota, 2013. ISBN 978-80-7462-315-8.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.VYBÍRAL, J. Pastorální a etické výzvy v oblasti manželství, rodiny a sexuality. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-176-5.PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.Šimíčková, H. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava, 2004. PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999. PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. SVOBODA, J. Texty k inspiraci vyučujícím : zvláště rodinné a sexuální výchovy. Ostrava : Repronis, 2011. ISBN 978-80-7368-918-6.Šimik, O. Utváření obsahu přírodovědné výuky na 1. stupni ZŠ v konstruktivistickém pojetí - výzkum tematického celku voda. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-223-4.PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80247-3213-8.JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.FOŘT, P. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1057-9.

Požadavky

Ústní zkouška.Zkouška bude mít 2 částia) teoretická:Okruhy ke zkoušce1. Role a cíle předmětů v přírodovědné a společenskovědní složce přírodovědného vzdělávání (Člověk a jeho svět) - specifika předmětu. Cíle z pohledu RVP ZV i z pohledu společnosti a žáka.2. Obsah (učivo) v předmětu Člověk a jeho svět - struktura, rozsah, výběr učiva, didaktická transfromace učiva.3. Výukové metody, organizační formy a materiálně-didaktické prostředky a jejich specifika pro danou oblast.4. Využití prekonceptů ve výuce. Role učitele a žáka v předmětu Člověk a jeho svět.Součástí ústní zkoušky bude také rozhovor o výuce předmětu Člověk a jeho svět (přírodověda) na základě předem vyplněného on-line dotazníku, který bude studentům zaslán v průběhu semestru na email.Praktická část:Didaktické zpracování 1 projektového dne na téma z oblasti Člověk a jeho zdraví.Projekt bude obsahovata) název (téma) projektu a jeho zdůvodnění (mj. i popis témat, které v sobě zahrnuje)b) cíle projektu (ve formě očekávaných výstupů formulovaných v jazyce žáka s použitím aktivních sloves) - ke každé aktivitě minimálně 1 cílc) aktivity (učební činnosti) pro žáky - počet závisí na délce jednotlivých aktivit, které by měly pokrýt 5 vyučovacích hodin. Aktivita musí být jasně a podrobně popsána tak, aby ji bylo možno podle popisu zrealizovat (např. pokud bude pokus, pak přesný postup v bodech, pokud pozorování - tak konkrétně co/otázky, jak/postup apod.)d) pomůcky, které je třeba k dané aktivitě

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.