Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přírodovědný a společenskovědní základ (UCV / PSZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / PSZ2 - Přírodovědný a společenskovědní základ, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. setkání1. Byliny - Květiny. Stavba, funkce, hlavní skupiny, regionální hledisko. Morfologická cvičení s rostlinami. Herbář. Určování květin dle klíčů a atlasů.2. Dřeviny - stromy, keře. Plody. Stavba, funkce, hlavní skupiny, regionální hledisko. Morfologická cvičení s rostlinami. Herbář. Určování stromů a keřů dle klíčů a atlasů.3. Živočichové - bezobratlí (kroužkovci, hmyz, pavouci, měkkýši) - typické znaky, pozorování živočichů. Praktické náměty do výuky.4. Živočichové - obratlovci (ryby, obojživelníci, ptáci, savci) typické znaky, chov živočichů. ZOO a výuka o zvířatech.5. Houby - charakteristika hub pravých a nepravých. Symbióza. Jedlé a jedovaté houby. Přínos hub pro člověka. Rozmanitost podmínek života na zemi. Podnebné pásy. Biomy (tundra, savana, poušť), zajímavá místa na Zemi.6. Voda a její vlastnosti. Látky kolem nás (vlastnosti a druhy látek, skupenství a jeho změny, měření základních fyzikálních veličin. Pokusy s vodou a s látkami.8. Vzduch. Vlastnosti vzduchu - praktické pokusy. Podnebí a počasí. Zjišťování počasí. Měřící přístroje9. Nerosty, horniny a půda. Zkoumání nerostů a hornin prakticky. Pokusy s půdou. Typy a druhy půd10. Vesmír a Země. Sluneční soustava, planety a jiné objekty ve Vesmíru. Pohyby Země a její důsledky (roční období, den a noc). Měsíc. Hvězdy. Složení Země. Gravitace. Praktické pokusy.11. Ekosystémy a rovnováha v přírodě. Základy environmentální výchovy. Ekodidaktické hry.12. Člověk a jeho působení na přírodu. Odpady. Ekopotraviny a ekologické zemědělství. Znečišťování přírody. Ochrana přírody (národní parky, CHKO).2. setkání1. Mapa a orientace. Teorie mapy. Mapové měřítko, mapové značky, počítání vzdáleností. Praktická práce s mapou a plánem. Didaktická analýza pojmů souvisejících s mapou, náměty pro výuku.2. Základy geografie ČR - fyzická geografie (pohoří, vodstvo, nauka o krajině), administrativí členění (kraje ČR). Didaktické zpracování tématu. Didaktické hry.3. Evropa jako náš světadíl. Zážitky z cestování. Symboly Evropy. Evropská unie. Nebezpečí a přínosy globalizace. Didaktické zpracování tématu. Didaktické hry4. Místní obec a její poznávání. Městská hra - inspirace pro výuku.

Literatura

GARLICK, M.A. Astronomie: velký obrazový průvodce. Čestlice: Rebo Productions, 2006. ISBN 80-7234-551-6.HANČOVÁ, H., VLKOVÁ, M. Biologie v kostce 1. Havlíčkův Brod : Fragment, 1999. ISBN 80-7200-340-2.HANČOVÁ, H., VLKOVÁ, M. Biologie v kostce 2. Havličkův Brod : Fragment, 1999. ISBN 80-7200-341-0.VARGA, D. Co dokáže voda a vzduch. Praha: Albatros, 1984. DIETRICH, V. Člověk a příroda. Plzeň : Fraus, 2005. ISBN 80-7238-338-8.BAKAN, J. Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-653-1.PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. MATĚJČEK, T. Ekologická a environmentální výchova: učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.ANTONÍN, V. Encyklopedie hub a lišejníků. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-164-7.HORÁČEK, P. Encyklopedie listnatých stromů a keřů. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1708-8.ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.PETRŽELOVÁ, J. Evropská unie k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ. Brno : Computer press, 2011. ISBN 978-80-251-3373-6.DOBRORUKOVÁ, J., DOBRORUKA, L. J. Malá tajemství přírody. Praha : Albatros, 1989. SENĆANSKI, T. Malý vědec: experimenty, které můžete provádět i doma. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0997-6.KORBEL, P., NOVÁK, M. Minerály: encyklopedie. Čestlice: Rebo Productions, 2007. ISBN ISBN 978-80-7234-.VENCÁLEK, J. Moravskoslezský kraj - genius loci. Ostrava, Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-094-7.VENCÁLEK, J. Moravskoslezský kraj: krajinné proměny = The Moravian-Silesian region : a landscape in change. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-87503-29-4.KUNG, H. Na počátku všech věcí: přírodní vědy a náboženství. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-141-8.BENNET, J., SMITH, R. Nápady pro přírodovědu [soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ]. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-112-6.EISENREICH, W., HANDEL, A., ZIMMER, U.E. Nový průvodce přírodou - zvířata a rostliny. Praha: Beta-Dobrovský, 2003. ISBN 80-7306-091-4.WILLIAMS, R.A., ROCKWELL, R.E., SHERWOOD, E.A. Od báboviček k magnetům: přírodovědné činnosti s malými dětmi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-110-x.ŠIMIK, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-988-9.DANIELOVSKÁ, V. Poznávej zemi, v níž žiješ. Praha : Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-840-1.MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.BURNIE, D. Průzkumník přírody. Praha: Euromedia Group - Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-2985-0.HUDEC, K. Příroda České republiky: průvodce faunou. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.ČIHAŘ, J. Příroda v České a Slovenské republice. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0938-8.MALENINSKÝ, M., SMRŽ, J., ŠKODA, B. Přírodopis pro 6. ročník: učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií : bakterie, řasy, houby, bezobratlí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2004. ISBN 80-86034-56-9.DOBRORUKOVÁ, J. Přírodopis: 100 námětů pro tvořivou výuku : inspirace a projekty. Praha : Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-37-1.PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. HERINK, J.; VALENTA, V. Současný svět: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : pro 8. nebo 9. ročník : základy společenského, hospodářského a politického zeměpisu, lidé a příroda - životní prostředí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010. ISBN 978-80-86034-94-2.TESAŘÍKOVÁ, P. Školní atlas České republiky. Praha : Kartografie, 2000. ISBN 80-7011-657-9.KOLEKTIV. Turistický lexikon A-Z. Praha: Olympia, 2001. BOHAŇKOVÁ, L. Vybrané kapitoly z didaktiky prvouky, vlastivědy a přírodovědy. Praha : SPN, 1980. PETRÁNEK, J. Za tajemstvím kamenů: příručka pro mladé sběratele hornin, minerálů a zkamenělin. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-7075-749-9.BÍNA, J. Zeměpis České republiky: učebnice pro střední školy. Praha : nakladatelství České geografické společnosti, 2009. ISBN 978-80-86034-89-8.

Požadavky

1. Vyplnění sebereflektivního dotazníku na odkaze:https://docs.google.com/forms/d/18Mec_dzR6ShW_jWR2A_rvy-qbG2NqVmWYhdo-w4Vrxk/viewformPři problémech s otevřením dotazníku kontaktujte vyučujícího.2. Zpracovaní podrobné 1 hodiny s přírodovědným obsahem a její revize po provedení pojmového mapování se žáky.A) Vybrat 1 libovolné téma z oblasti přírodovědy - konkrétní (aby šlo odučit v 1VH)Struktura přípravy:a) Nadřazené učivo z RVP ZV (sekce učivo) - opsatb) Očekávaný výstup z RVP ZV - vybrat ten, do kterého téma hodiny spadá (nejvíce patří)c) FORMULOVAT KONKRÉTNÍ CÍLE HODINY V JAZYCE ŽÁKA (tak, aby bylo možno zkontrolovat jejich dosažení), např. žák popiše, žák nakreslí, vyrobí aj. /aktivní sloveso/, nikoli slovesa typu chápe (to neověříme)d) PŘÍRODOVĚDNÉ POJMY (cca 5) - pojmy, se kterými budete pracovate) POPIS ČINNOSTÍ UČITELE A ŽÁKA - rozdělit na dva sloupce, v jednom to, co konkrétně dělá učitel, ve druhém to, co konkrétně dělá žák, tzn. jak učitel vysvětluje dané pojmy, co k tomu používá, jaké otázky klade apod. Popis učebních úloh pro žáka - co konkrétně dělá žák, např. pokud řeší osmisměrku, tak osmisměrku připojit apod.B) Pojmové mapování představ žákůUdělat se žáky pojmovou mapu - jak si oni předsdtavují dané téma, co o něm ví, jak o něm přemýšlí, co by se chtěli dozvědětC) Revize této přípravy na základě představ žákůDo již hotové přípravy JINOU BARVOU udělat případné změny, které by více odpovídaly žákovu myšlení.TERMÍN: 30.6.2015 nebo 20.8.2015

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.