Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategie rozvíjení čtenářské gramotnost (UCV / SRCG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / SRCG - Strategie rozvíjení čtenářské gramotnost, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Čtenářská gramotnost - procesy porozumění podle metodologie PIRLS, mezinárodní výzkumy - komparace metodologie, stanovení didaktických východisek na základě zjištěných výsledků mezinárodních šetření.2. Didaktika češtiny - princip komplexnosti jako jeden ze stěžejních formantů výuky mateřského jazyka.3. Učebnice českého jazyka 1. stupně ZŠ a integrace porozumění textu v nich. (Seznámení s výsledky analýz nejčastěji užívaných učebnic češtiny 1. stupně ZŠ.)4. Učebnice českého jazyka - představení Češtiny s maňáskem Hláskem a Češtiny s překvapením.5. Práce s materiály ÚIV - PIRLS, ukázky úkolů. Práce s uměleckým textem ve výuce češtiny na 1. stupni ZŠ.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v základní terminologii didaktiky českého jazyka a literatury vztahující se k rozvíjení čtenářské gramotnosti a v základní terminologii související s užívanou metodikou mezinárodních výzkumů čtenářské gramotnosti. Student se seznámí s možnostmi rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků ve výuce mateřského jazyka na 1. stupni ZŠ. Získá představu o metodologii mezinárodního šetření PIRLS a uvědomí si potřebné cesty formování čtenářských dovedností žáků. Současně má možnost utvořit si přehled o aktuálních metodách práce s textem ve vyučovacím procesu a je schopen didaktické transformace poznatků z této oblasti oborové didaktiky do vyučovacího procesu.

Literatura

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost : staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0.KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.POTUŽNÍKOVÁ, E. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0607-9.

Požadavky

Student provede sebereflexi toho, jak ve vlastní pedagogické praxi (jakými prostředky) formuje (a zda vůbec formuje) čtenářské dovednosti žáků. Zváží možné cesty, jak zkvalitnit výuku mateřského jazyka s ohledem na potřebu cíleného rozvíjení čtenářské gramotnosti ve všech složkách předmětu. Seznámí se nejen s metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS, ale i s výsledky českých žáků v mezinárodním testování. Samostatně zpracuje vlastní návrh práce se zvoleným literárním textem s akcentem na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ a opatří vše odpovídajícím a poučeným didaktickým komentářem. Ve své prácí vychází z metodologie PIRLS, přičemž výrazně zohledňuje jednotlivé postupy porozumění textu.Hodnocení:Student na konci semestru odevzdá seminární práci, která zahrnuje dva semestrální úkoly (požadavky konkretizovány vyučující na první přednášce). Za každý zpracovaný úkol je možné získat max. 50 bodů, tj. celkem 100 bodů. Student má možnost každý úkol jednou přepracovat. Podle součtu získaných bodů jsou studenti hodnoceni následovně:100 - 51 bodů započteno50 - 0 bodů nezapočteno

Vyučující

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.