Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova s didaktikou 1 (UCV / VVD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / VVD1 - Výtvarná výchova s didaktikou 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Tvůrčí psychodidaktická dílna: "Dítě a učitel ve výtvarné výchově v jedinečném životním setkání nad vizuálními obrazy světa mimouměleckého uměleckého"1.1 Pojetí a cíle předmětu výtvarná výchova, výtvarná výchova jako dílčí psychodidaktický problém vzdělávacích obsahů na 1, stupni základní školy. Esteticko - sociální pojetí profesní přípravy učitelů.1.2 Zážitek, zkušenost a exprese jako centrální otázky konstruktivního pojetí vzdělávání a výchovy ve výtvarném oboru - nejen na 1. stupni základní školy.1.3 Artefiletické principy pojetí výtvarné výchovy2. Tvůrčí psychodidaktická dílna: "Rozvoj vizuální výtvarné citlivosti, vizuálního vnímání, vizuální paměti a obrazotvornosti"2.1 Vzdělávací obsahy předmětu Výtvarná výchova na prvním stupni základního vzdělávání ve školní praxi ve vztahu k rozvoji vnímání elementů výtvarného jazyka (tvarů, linií, barev, hmoty, prostoru, textury, světla, plochy) a jejich kompozic2.2 Problém vizuálního zobrazování, individuální charakteristiky vizuální obraznosti každého člověka, vizuálně-obrazná vyjádření a možnosti jejich rozvoje v rámci vzdělávacích obsahů na 1. stupni základní školy.3. Tvůrčí psychodidaktická dílna: " Celky, části a vztahy na poli tajemství role učitele 1, stupně základní školy"3.1 Vizuální gramotnost jako součást kulturní gramotnosti, o které pečuje učitel 1. stupně základní školy. Výtvarný jazyk jako jazyk znakový. Sémiotické a sémantické zázemí výtvarného jazyka uměleckého i mimouměleckého.3.2 Role učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání - její profesní receptivní a produktivní dimenze jako podmínky způsobilosti připravit účinné zážitkové vzdělávací situace, proces nabývání profesních kompetencí - projektivních, realizačních a reflektivních.3.3 Výtvarné a estetické vnímání a prožívání světa výtvarné kultury - dějiny výtvarné kultury jako bazální oblast vzdělávání učitelů výtvarné výchovy, vyučovací obsahy, strategie a metody, vyučovací strategie učitele, učební činnosti žáků

Získané způsobilosti

Absolvent kurzu Výtvarná výchova pro 1, st. základní školy s didaktikou 1 prokazuje profesionální schopnost - rozumět charakteristikám a jednotlivým pojetím předmětu Výtvarná výchova na 1. celku základní školy;- porozumění vnitřním podmínkám rozvoje vizuálního vnímání, vizuální - výtvarné paměti, obrazotvornosti, fantazie, expresivitě v poznávání, prožívání, usilování prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání;- v rámci profesních poznávacích činností: - vnímá, hledá, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte mladšího školního věku;

Literatura

- http://www.estetika-projekt.cz/userfiles/file/Publikace_Celodenni_skola.pdf. SZTABLOVÁ, D. Celodenní škola a estetická výchova jako dvě základní myšlenky, dvě problémová pole, dvě podmínky řešení edukační péče o žáky předškolního a mladšího školního věku ze sociálně znevýhodněného prostředí, často s nízkým sociálně-kulturním postavením. Jak úspěšně překonávat handicapy prostředí : Celodenní škola, vyučovací předmět Estetická výchova v podmínkách vzdělávání žáků se speciálními potřebami ve vzdělávání, se sociálním znevýhodněním představuje. Ostrava : ZŠ Gebauerova, 2012. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-322-2.BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře a nelotkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha: Gamma, 1994. ISBN 80-7068-084-9.SZTABLOVÁ, Danuše, CIESLAR, Milan. PROICIO 1 : Esteticko-sociální model profesní přípravy učitelů v projektech. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta, 2013. SZTABLOVÁ. D. Podněty k pedagogické praxi učitelů 1. stupně základního vzdělávání ve výtvarné výchově. ŠIMIK, O. a kol. Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7369-431-0.Čačka, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.Fontana, D. Tajemný jazyk symbolů. Praha : Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.

Požadavky

U studenta se předpokládá:- aktivní účast v programu kurzu;- průběžné plnění praktických i teoretických úkolů (tří vizuálních vyjádření spojených s vzdělávacími obsahy v předmětu výtvarná výchova na 1. stupni základní školy, mentální mapa (jako vztažné vizuální projekce znalostí obsahů Rámcových vzdělávacích programů v oblasti Umění a kultura a Výtvarná výchova pro 1. stupeň -základního vzdělávání.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.