Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biologie člověka (KBE / 3BIOC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / 3BIOC - Biologie člověka, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia biologie člověka: Seznámení posluchačů s biologií člověka a antropologií. Nástin základních principů stavby lidského těla.2. Chemická, buněčná a tkáňová úroveň stavby těla: 1) Chemické složení (zastoupení biogenních prvků, anorganické látky, základní typy organických látek). 2) Základy stavby a funkce buňky (buněčná membrána, cytoplazma, jádro, ribozómy, mitochondrie). 3) Přehled a základní rozdělení tkání lidského těla a jejich stavba a funkce.3. Úvod do genetiky: 1) Základním pojmy - DNA, gen, alela, genom, genotyp/fenotyp, genetické poruchy, vliv prostředí na projevy genů. 2) Význam a postavení genetiky a molekulární biologie v současných biologických disciplínách.4. Úvod do fyziologie: 1) Charakteristika živých organizmů jakožto složitých, otevřených a dynamicky rovnovážných systémů. 2) Biorytmicita životních funkcí (vymezení pojmu, vliv na aktivitu člověka).5. Tělní tekutiny: 1) Rozdělení tělních tekutin. Stavba a funkce krve, tkáňového moku a mízy a jejich vzájemná souvislost. 2) Stavba a funkce srdce, malý krevní oběh, velký krevní oběh. 3) Imunita (antigeny, infekce, paraziti, alergie, základní mechanizmy nespecifické a specifické imunity, principy a význam očkování). 4) Krevní antigenní systémy (AB0, Rh-faktor).6. Pohybový systém: 1) Kosterní soustava - pasivní pohybový a opěrný systém: Obecná osteologie (stavba kostí, typy kostí, kostní spoje) a systematická osteologie - osová kostra, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny. 2) Svalová soustava - aktivní pohybový systém: Obecná myologie (stavba svalů, typy svalů, funkce svalů) a systematická myologie (přehled svalových skupin lidského těla a jejich hlavní funkce).7. Řídící systémy: 1) Nervová soustava: Principy stavby a funkce nervové soustavy (homeostáza, reflex, reflexní oblouk, stres, stresor, stresová reakce, adaptace). Základní popis nervového systému (vstupní část - receptory, smyslové orgány), integrační část (centrální nervový systém - mozek a mícha) a převodní část (periferní nervový systém - somatické a viscerální nervy). 2) Endokrinní systém: Funkce endokrinních žláz, principy látkového řízení, anatomický přehled endokrinních žláz.8. Metabolické systémy: 1) Principy látkového a energetického toku (alimentární a respirační příjem látek a energií, katabolické a anabolické reakce, typy výdeje látek a energií). 2) Trávicí soustava: Funkce, anatomický přehled (ústní dutina, trávicí trubice, velké žlázy); 3) Dýchací soustava: Funkce, typy dýchání, anatomický přehled (horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce); 4) Vylučovací soustava: Funkce, anatomický přehled (ledviny, horní cesty močové, dolní cesty močové).9. Kůže: 1) Funkce kůže (krycí funkce, kůže jako mechanická, chemická, tepelná, radiační a imunitní ochrana, metabolické a senzorické funkce). 2) Stavba kůže, kožní adnexa.10. Reprodukce člověka: 1) Typy reprodukce (objasnění rozdílů mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním). 2) Vymezení pojmu "pohlaví" (genetická, gonadální, genitální, somatická, psychická a sociální úroveň pohlaví). 3) Pohlavní soustava: Principy stavby pohlavního systému. Anatomický přehled mužského a ženského pohlavního systému. 4) Gametogeneze (obecné principy vzniku a vývoje pohlavních buněk, stavba a vývoj spermií, stavba a vývoj vajíček).11. Základy ontogeneze člověka: 1) Vymezení základních pojmů (růst a vývoj). 2) Úvod do prenatální ontogeneze (oplození, implantace, základní charakteristika embryonální a fetální fáze vývoje, principy vzniku jednovaječných a dvojvaječných dvojčat). 3) Přehled postnatální ontogeneze (charakteristika jednotlivých etap se zaměřením na dětský věk a problematiku biologických změn ve starším školním věku).12. Zdraví a jeho determinanty: Vnitřní faktory - dědičnost. Vnější faktory - životní styl, životní prostředí, zdravotní péče. Civilizační choroby. Přehled základních demografických ukazatelů ve vztahu ke zdraví populace (porodnost, úmrtnost, kojenecká úmrtnost, střední délka života).

Získané způsobilosti

- studenti budou schopni odpovídajícím způsobem popsat lidské tělo na úrovni buněčné, tkáňové a orgánové- studenti pochopí principy základních životních funkcí lidského těla- studenti získají přehled o jednotlivých etapách prenatální a postnatální ontogeneze- studenti se naučí diskutovat o biologických problémech vztahujících se ke stavbě a funkci lidského těla v návaznosti na problematiku zdraví a zdravého životního stylu- studenti si uvědomí vztah mezi zdravím a zdravým životním stylem- studenti pochopí důležitost biologických poznatků pro studium specializovaných předmětů ve výuce výchovy ke zdraví

Literatura

Čihák, R. Anatomie, I. díl. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.Čihák, R. Anatomie, II. díl. Praha: Grada, 2002. Čihák, R. Anatomie, III. díl. Praha: Grada, 2000. Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie. Praha: Grada, 2009. Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie (pracovní sešit). Praha: Grada, 2009. Rohen, J. W. et al. Anatomie člověka. Fotografický atlas. Praha: Triton, 2008. Langmeier, M. et al. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. Netter, H.F., Dalley, A. F. Anatomický atlas člověka. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1153-2.Dauber, H. Feneisův obrazový slovník anatomie. Praha: Grada, 2007. Dylevský, I. Funkční anatomie. Praha: Grada, 2009. Jirák Z. a kol. Fyziologie pro bakalářské studium na ZSF OU, II. přepracované vydání. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-234-7.Putz, R. - Pabst, R. Sobottův atlas anatomie člověka. Praha: Grada, 2007.

Požadavky

Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, budou-li splněny všechny následující podmínky:1. Splnění všech podmínek absolvování bloku seminářů, a to: - účast na seminářích 100 % (netolerují se neomluvené absence)- pravidelná a soustavná příprava na semináře- v případě pravidelné či namátkové kontroly přípravy na semináře (ústní nebo písemnou formou) prokázání minimálně 50 % povinných vědomostí (opakovaná nepřipravenost na seminář bude hodnocena jako neomluvená absence)2. Úspěšné absolvování písemné či ústní zkoušky (v prvním termínu proběhne zkouška obvykle písemnou formou, v opravných termínech obvyle ústní formou). Zkouška proběhne buď jednorázově ve zkouškovém období, nebo bude rozdělena na několik částí v průběhu celého semestru. Zkouška bude složena z několika předem stanovených témat, přičemž pro její úspěšné absolvování musí být každá část (téma) splněna minimálně na 60 %.Výsledky zkoušky budou klasifikovány následovně (jedná se vždy o procentuální zisk bodů ze všech částí zkoušky dohromady):93-100 % = A (odpovídá 91-100 bodům celkového hodnocení)85-92 % = B (odpovídá 81-90 bodům celkového hodnocení)77-84 % = C (odpovídá 71-80 bodům celkového hodnocení)69-76 % = D (odpovídá 61-70 bodům celkového hodnocení)60-68 % = E (odpovídá 51-60 bodům celkového hodnocení)méně než 60 % = F (odpovídá méně než 51 bodům celkového hodnocení)

Garant

RNDr. Michal Živný, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Michal Živný, Ph.D.