Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy biologie člověka a antropologie (KBE / 3ZBCA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / 3ZBCA - Základy biologie člověka a antropologie, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia biologie člověka a antropologie obecně: Vymezení pojmů, předmět studia, postavení antropologie mezi ostatními vědními obory, členění na jednotlivé dílčí disciplíny a jejich vzájemný vztah. Duální podstata člověka jako biologické a sociokulturní bytosti.2. Úvod do popisné somatologie: Principy hierarchické organizace lidského těla (úroveň chemická, buněčná, tkáňová a orgánová.). Chemická stavba lidského těla (přehled biogenních prvků a základních minerálních a organických sloučenin tvořících lidské tělo).3. Úvod do cytologie: Stavba buňky s důrazem na problematiku DNA (chromozómy).4. Úvod do genetiky: Principy dědičnosti a proměnlivosti. Geny (vymezení pojmu, formy genů - alely, genom, genotyp). Znaky (vymezení pojmu, typy znaků, fenotyp, vliv prostředí na vnější projevy genů, distribuce znaků v populaci a její grafické vyjadřování).5. Úvod do reprodukční biologie člověka 1: Typy reprodukce (pohlavní a nepohlavní). Pohlavní diferenciace člověka během ontogeneze (úroveň genetická, gonadální, genitální, somatická, psychická a sociální), poruchy pohlavní diferenciace.6. Úvod do reprodukční biologie člověka 2: Základní přehled anatomie mužského a ženského reprodukčního systému. Biologické cykly žen (ovariální a menstruační cyklus), jejich fáze a hormonální regulace.7. Ontogeneze člověka 1: Vymezení problematiky. Gametogeneze a fertilizace. Prenatální ontogeneze (přehled etap a jejich stručná charakteristika).8. Ontogeneze člověka 2: Postnatální ontogeneze (přehled etap a jejich stručná charakteristika).9. Ontogeneze člověka 3: Tělesný růst (fáze růstu, dědičnost výšky postavy, grafické vyjadřování růstu, populační a individuální zkoumání růstu, sekulární trendy). Pohlavní vývoj a dozrávání člověka.10. Tělesné tekutiny a imunita: Rozdělení tělesných tekutin. Stavba a funkce krve. Základy fyziologie dýchacího a kardiovaskulárního systému. Základy imunity (antigeny, infekce, paraziti, alergie, základní mechanizmy nespecifické a specifické imunity, očkování, hygiena).11. Zdraví z hlediska biologického: Vnitřní faktory - dědičnost. Vnější faktory - životní styl, životní prostředí, zdravotní péče. Biorytmy. Stres a jeho biologický význam. Civilizační choroby. Základy první pomoci.12. Zdraví z hlediska legislativního a statistického: Zdravotní legislativa. Hygiena edukačního procesu. Přehled základních demografických ukazatelů ve vztahu ke zdraví populace (porodnost, úmrtnost, kojenecká úmrtnost, střední délka života).

Získané způsobilosti

- studenti budou schopni popsat a charakterizovat základní stavební plán lidského těla, včetně principů genetiky a reprodukce- studenti získají podrobný přehled o jednotlivých fázích a zákonitostech ontogenetického vývoje člověka- studenti pochopí význam biologických věd o člověku pro praxi a jejich aplikaci v běžném životě i ve škole během edukačního procesu (zdraví, hygiena, první pomoc atd.)

Literatura

Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, Karolinum, 2002. KELNAROVÁ, J., TOUFAROVÁ, J., SEDLÁČKOVÁ, J. První pomoc I. Praha: Grada, 2007. KELNAROVÁ, J., TOUFAROVÁ, J., SEDLÁČKOVÁ, J. První pomoc II. Praha: Grada, 2007. ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80247-3213-8.Malachová, K., Kantorek, J. Základy biologie člověka pro učitele a vychovatele. Ostrava : OU PřF, 2005. HAJN, V. Ekologie člověka (Ecologia dell´uomo). Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-963-8.Klementa, J. et al. Somatologie a antropologie. Praha, 1980. FIŠER, J. Školní zdravotnictví. Praha: SPN, 1982. Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno, 2001. ISBN 80-210-3844-6.Kantorek, J. Ekologie člověka. Ostrava : PřF OU, 2004. Provazník, K. et al. Hygiena pedagogického procesu na základní škole. Praha, 1982. Provazník, K. et al. Hygiena školní práce. Praha, 1985. Foster, V. W. Nový začátek. Kniha o zdravém životním stylu. Praha : Avent-Orion, 1993. ISBN 80-7122-288-X.SRNSKÝ, P. První pomoc u dětí. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 78-80-247-1824-8.SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno, 1998.

Požadavky

Důraz bude kladen na znalosti buněčné stavby lidského těla, základní znalosti genetiky a ontogenetického vývoje člověka a na problematiku zdraví a jeho determinant.- účast na seminářích (min 80%)- aktivní diskuse k probíranému učivu na seminářích- průběžná kontrola vědomostí písemnou nebo ústní formou- splnění minimálních limitů (50%) písemných testů nebo ústní formy průběžného zkoušení vědomostí

Garant

prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc.

Vyučující

prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc.RNDr. Michal Živný, Ph.D.