Předmět Biologie vývoje dítěte (KBE / BBD1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / BBD1 - Biologie vývoje dítěte, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Člověk a jeho postavení v živé přírodě.2. Somatologie: Principy hierarchické organizace lidského těla (úroveň molekulární, buněčná, tkáňová a orgánová).3. Buňka: Stavba buňky s důrazem na problematiku biologických základů dědičnosti.4. Úvod do genetiky: Principy dědičnosti a proměnlivosti organizmů (DNA, chromozómy, geny).5. Geny a prostředí: Genotyp × fenotyp. Dominance a recesivita genů. Genetický podklad dědičných chorob.6. Přehled tkání lidského těla: Epitely, pojivové tkáně, svalové tkáně, nervová tkáň, tekuté tkáně.7. Pohybový systém člověka: Základy stavby a funkce kosterní a svalové soustavy. Vývoj a choroby pohybového systému se zaměřením na specifika dětského věku.8. Metabolické systémy člověka: Principy metabolizmu - příjem, zpracování a výdej látek a energií (vnější a vnitřní dýchání, resorpce, cirkulace krve, zásady správné výživy, poruchy příjmu potravy).9. Imunita: Principy imunity (infekce, alergie, očkování, hygiena).10. Regulační systémy člověka: Principy funkce nervové soustavy (reflex × reflexní oblouk, nepodmíněné a podmíněné reflexy, první a druhá signální soustava, biologické základy učení).11. Smyslové vnímání: Stavba a principy funkce smyslových orgánů.12. Člověk a zdraví: Člověk × životní prostředí. Civilizační choroby. Základy první pomoci.
Získané způsobilosti
- studenti se budou schopni orientovat v základním stavebním plánu lidského těla a osvojí si nejdůležitější fyziologické děje- studenti získají základní poznatky o principech dědičnosti a proměnlivosti organizmů
Literatura
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.RENDEKOVÁ, V. Biologie mládeže. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-654-7.Malachová, K., Kantorek, J. Základy biologie člověka pro učitele a vychovatele. Ostrava : OU PřF, 2005. Tláska, P. Aktuální problémy dětské výživy. 2. část. Výživa dětí předškolního a školního věku. Výživa dětí s odlišným životním stylem. 1992. ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-768-0.Kantorek, J. Ekologie člověka. Ostrava : PřF OU, 2004. HAJN, V. Ekologie člověka (Ecologia dell´uomo). Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-963-8.Foster, V. W. Nový začátek. Kniha o zdravém životním stylu. Praha : Avent-Orion, 1993. ISBN 80-7122-288-X.Marx, D. Problematika výživy v dětském věku. Praha : UK, 1993. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-53-2.Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3844-6.
Požadavky
- aktivní účast na seminářích (min 80%)- průběžná kontrola vědomostí písemnou nebo ústní formou- vypracování zadaných úkolů včetně jejich prezentace na semináři
Garant
prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc.
Vyučující
RNDr. Michal Živný, Ph.D.