Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika biologie 1 (KBE / DIBI1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / DIBI1 - Didaktika biologie 1, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKY1. Proces vyučování - učení se v biologiiPojetí vyučovacího procesu v biologii (transmisivní, konstruktivistické), prvky vyučovacího procesu (didaktické kategorie). Fáze procesu vyučování-učení se v biologii z hlediska realizace jedné vyučovací hodiny (fáze preinteraktivní, interaktivní, postinteraktivní). Etapy procesu vyučování - učení se v biologii (motivační, expoziční, fixační, diagnostická fáze a aplikační). Možné typy výuky biologie (informativní, heuristická, regulativní). Didaktická komunikace ve výuce biologie. Učitel a žák - subjekty v procesu vyučování - učení se v biologii. Příprava učitele na vyučování cestou didaktické analýzy učiva.2. Didaktické zásady procesu vyučování - učení se.Pojetí didaktických zásad a jejich klasifikace. Didaktická zásada vědeckosti, názornosti, uvědomělosti a aktivity, přiměřenosti, trvalosti, posloupnosti, komplexního rozvoje žáka, individuálního přístupu, zásada spojení teorie s praxí, emocionálnosti. Aplikace didaktických zásad při výuce biologie na SŠ. Uplatnění didaktické zásad při vytváření biologických pojmů. Etapizace pojmotvorného procesu v biologii.3. Cíle a obsah procesu vyučování - učení se v biologii.Pojetí a cíle biologického vzdělávání na SŠ. Hierarchie cílů v tradičním a humanistickém pojetí biologického vzdělávání žáka na SŠ. Pedagogické dokumenty vymezující cíle a obsah biologie jako vyučovacího předmětu. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV). Vzdělávací oblast Člověk a příroda. Školní vzdělávací program pro biol. vzděl. na SŠ.4. Metody vyučování - učení se v biologiiPojetí metod výuky a jejich místo v procesu vyučování - učení se v biologii. Klasifikace metod výuky z hlediska etap procesu vyučování - učení se. Metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační ve výuce biologie. Metoda pozorování, školní biologický experiment. Moderní (alternativní, aktivní, nové) metody výuky v biologii na SŠ. Projektová výuka (školní projekt, pilíře školního projektu, typy školních projektů, etapizace práce na projektu-etapa přípravy, realizace a vyhodnocení výsledků projektu, pozitiva a úskalí projektové metody).5. Organizace vyučování - učení se v biologii.Funkce a kritéria třídění organizačních forem výuky biologie. Vyučovací hodina biologie a její ohniska. Skupinová a kooperativní výuka. Laboratorních práce. Biologická vycházka do terénu. Praktická cvičení v přírodě. Exkurze. Seminář a praktika z biologie. Domácí úkoly a příprava na výuku biologie.6. Diagnostická činnost učitele biologie v procesu vyučování - učení se.Zásady školního hodnocení. Metody zkoušení a klasifikace v biologii. Frontální opakování a jeho formy, individuální kontrola vědomostí žáka, klasifikace, závěrečné hodnocení žáka v biologii. Maturitní zkouška z biologie - "Nová maturita". Očekávané znalosti a dovednosti při maturitní zkoušce z biologie, specifické cíle maturitní zkoušky z biologie.7. Materiální didaktické prostředky (MDP) v procesu vyučování - učení se v biologii.MDP jejich klasifikace a funkce v procesu vyučování - učení se v biologii. Učební pomůcky v biologii. Výukové technické prostředky v biologii. Výukové prostory v biologii a jejich vybavení.8. Zájmová činnost v biologickém vzdělávání na SŠMimoškolní a mimotřídní zájmová činnost. Biologický kroužek. Středoškolská odborná činnost (SOČ). Biologická olympiáda (BiO). Přírodovědná soustředění a expedice.SEMINÁŘE1. Pojetí a postavení biologie v učebním plánu na ZŠ a SŠ.2. Didaktická analýza učiva obecné biologie.3. Didaktická analýza učiva virologie a bakteriologie.4. Didaktická analýza učiva protistů.5. Didaktická analýza biologie rostlin.6. Didaktická analýza biologie hub.7. Projektování a simulace vybraných úseků učiva z obecné biologie a biologie rostlin.

Získané způsobilosti

Studenti:- ovládají didaktickou teorii procesu vyučování - učení se v biologii- prezentují vlastní úvahy o možnostech efektivní realizace edukačních postupů v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ- chápou význam didaktických kategorií při vytváření biologických pojmů, praktických dovedností a postojů žáka základní a střední školy- znají současné platné učební dokumenty k výuce biologie na ZŠ a SŠ - orientují se v nabídce učebnic biologie pro ZŠ a SŠ a dokáží zdůvodnit vlastní výběr učebnice pro danou věkovou skupinu žáků ZŠ a SŠ

Literatura

KUBICOVÁ, S. Moderní vzdělávací postupy ve výuce přírodopisu a biologie. OU Ostrava, 2006. TUPÝ J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Výzkumný ústav pedagogický Praha, 2005. ISBN 80-870000-02.KUBICOVÁ. S. Teorie a praxe biologického vzdělávání na SŠ. OU Ostrava, 2005. MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, 2003. ZORMANOVÁ L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada: Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. MALACH, J. Základy didaktiky. Studijní text pro obor Informační technologie ve vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2003. MAŇÁK J. et al. Alternativní metody a postupy. Masarykova univerzita: Brno, 1997. ISBN 80-210-1549-7.KUBICOVÁ S. - SOLÁROVÁ M . Integrovaná projektová výuka v přírodovědném vzdělávání. Ostravská univerzita: Ostrava, 2007. PODROUŽEK,L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.KUBICOVÁ S. - PTAŠKOVÁ H. - PTAŠEK J. Metodika výuky biologie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. PdF OU: Ostrava, 2009. KUBÍNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice: cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PdF UK, 2002. ISBN 80-7290-088-9.VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 104 s. Dostupný z WWW: http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf. Bílý slon: Plzeň, 2007. ALTMANN A. Metody a zásady ve výuce biologii. SPN Praha, 1975.

Požadavky

Zpracování seminární práce a následné prezentace zjištěných výsledků v průběhu seminářů z didaktiky biologie.

Garant

PaedDr. Svatava Kubicová, CSc.

Vyučující

PaedDr. Svatava Kubicová, CSc.PaedDr. Svatava Kubicová, CSc.