Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fylogeneze a systém vyšších rostlin (KBE / FYLVR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / FYLVR - Fylogeneze a systém vyšších rostlin, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Náplň, cíle, metody studia systematické botaniky. Základní pojmy (systematika, taxonomie, klasifikace, nomenklatorika).2. Historický přehled vývoje klasifikačních systémů. Evoluce, fylogeneze, speciace.3. Původ a vývoj vyššších rostlin; telomová a stelární teorie; rodozměna.4. Výtrusné rostliny (Rhyniophyta ? Polypodiophyta)5. Úvod k semenným rostlinám, vznik semennosti. Kapraďosemenné (Lyginodendrophyta).6. Nahosemenné - megafylní vývojová větev.7. Nahosemenné - mikrofylní vývojová větev (Ginkgoophyta, Pinophyta). Gnetophyta.8. Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta) - znaky, evoluční trendy a vztahy.8.-10.Dvouděložné (Magnoliopsida).11. Jednoděložné (Liliopsida).12. Vznik a vývoj Magnoliophyt. Euanthiová a pseudanthiová teorie. Základní rozdíly mezi dvou a jednoděložnými. Názory na členění systému Magnoliophyt. Současné trendy v systematice.Cvičení:1. Morfologie a anatomie výtrusných rostlin. Plavuně ? stavba těla, anatomie stonku, typy výtrusnic, zástupci2. Celodenní terénní exkurze3. Přesličky - stavba těla, anatomie stonku, typy výtrusnic, rozlišení rodů Hippochaete a Equisetum; zástupci.4. Kapradiny - stavba těla, anatomie stonku a listu. Trofofyl, sporofyl, trofosporofyl. Pozorování gametofytu a sporofytu; zástupci.5. Návštěva herbária Ostravského muzea ? ukázky herbarizování6. Morfologie a anatomie nahosemenných., stavba šišky, Řez jehlicí, semeno, pyl. Určování dřevin.7. Morfologie krytosemenných rostlin ? anatomie a rozbor květu a plodu; listy a jejich metamorfózy.8. Anatomie stonku a kořene jednoděložných a dvouděložných.9. Determinace vybraných skupin našich cévnatých rostlin; práce s klíčem, herbářem a živým materiálem.10. Určování dřevin podle pupenů a větviček11. Hospodářsky významné rostliny. Hlavní zástupci vybraných rostlinných čeledí (s důrazem na výskyt mimo území ČR). Jejich fytogeografické rozšíření.12. TestUvedený program se může v průběhu semestru aktuálně změnit.

Získané způsobilosti

?   získají přehled aktuálního stavu systematiky vyšších rostlin s důrazem na evoluční mechanismy mikro a makroevoluce?   budou znát metody, přístupy a výsledky zjišťování fylogenetických linií?   budou se orientovat v hlavních skupinách bezcévných i cévnatých rostlin?   budou znát determinační znaky, původ, ekologii, praktické využití?   osvojí si schopnost samostatné determinace rostlinného materiálu?   budou umět herbarizovat rostlinný materiál

Literatura

SMEJKAL M. Systém a evoluce vyšších rostlin. In Rosypal S. et al., Fylogeneze, systém a biologie organismů. Praha, 1992. Annals of the Missouri Botanical Garden. Tachtadžjan A. A. Evolutionary trends in flowering plants. New York, 1993. JUDD W.S., CAMPBELL C.S., KELLOGG E.A. & STEVENS P.F. Plant Systematics : A Phylogenic Approach. Sinauer Associates, Sunderland, 1999. nullDAHLGREN R.T., CLIFFORD H. T. et YEO P. F. The families of the Monocotyledons: structure, evolution, and taxonomy. New York, 1985.

Požadavky

Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.úspěšné (70%) absolvování zápočtového testu: zařazování druhů do čeledí (latinsky) zkouška: A. písemná část: (cca 20 otázek-úspěšnost nejméně 70%)B. ústní část (dle předem zveřejněných okruhů)-praktické poznávání druhů zhotovení herbáře : 100 položek

Garant

Mgr. Šárka Cimalová, Ph.D.doc. RNDr. Vítězslav Plášek, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Šárka Cimalová, Ph.D.doc. RNDr. Vítězslav Plášek, Ph.D.Mgr. Šárka Cimalová, Ph.D.doc. RNDr. Vítězslav Plášek, Ph.D.