Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Půdní biologie (KBE / PUDBI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / PUDBI - Půdní biologie, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PRVNÍ BLOKOVÁ ČÁST KURZU PROBĚHNE V PRVNÍM TÝDNU SEMESTRU, TO JE 23.-27.9.2013 (KAŽDÝ DEN DOPOLEDNE). DALŠÍ ČÁST (2 KRÁTKÉ PŘEDNÁŠKY) JE PLÁNOVÁNA NA ŘÍJEN ČI LISTOPAD.1) Úvod, rozsah a význam půdy, vývoj půd (globální pohled), charakteristika půdního prostředí, pevné částice, půdní struktura.2) Charakteristika půdního prostředí: Půdní voda (formy, retence, vodní stres), půdní atmosféra, pevné částice, půdní heterogenita, mikroklima.3) Živiny v půdě (N, P, S) vliv managementu na koloběh prvků, organická hmota, koloběh uhlíku, sequestrace a dynamika uhlíku.4) Tvorba půd (celkový pohled, nikoli detailní klasifikace)formy humusu, transformace opadu, bioturbace.5) Půdní mikroorganismy: Mikrobiální složka půdy (funkční kategorie, mikrobiální společenstva), biologie půdních mikroorganismů, prostorová distribuce, sezónní variabilita, sleeping beauty paradox, mikrobiální smyčka, hlavní taxonomické skupiny (viry, bakterie, archea, aktinomycety, houby, řasy a sinice) a skupiny funkční (dekompozitoři, metanogenní mikroorganismy, nitrifikátoři a denitrifikátoři, aerobní a anaerobní respirace aj.).6) Kořeny (biologie a morfologie, mechanický význam, exudace, biomasa a produkce, absorpce a asimilace živin).7) Půdní fauna: vliv na tvorbu půdy, kategorie (mikrofauna, mesofauna, makrofauna), strategie půdních bezobratlých, adaptace na stress, adaptace na půdní prostředí, význam.8) Ekosystémové služby a funkce půdního prostředí (dekompozice, opad, rhizosféra, drilosféra).9) Půda v přirozených ekosystémech a specifika zemědělského a lesního obhospodařování.Obsahem cvičení je odběr vzorků půdy, demonstrace odběrových metod v terénu, odběr a demonstrace jednotlivých skupin organismů. Makrofauna a megafauna (ekologický význam makrofauny, životní strategie, odhad abundance žížal). Mesofauna a mikrofauna (význam v ekosystému, humusové typy, mechanismy hromadění humusu, odběr vzorků a extrakce, odhad abundance jednotlivých skupin). Mikroflóra (význam v ekosystému - hlavní funkční skupiny půdních mikroorganismů, diverzita a abundance mikroorganismů. Cvičení probíhají částečně v terénu a částečně v laboratoři.

Získané způsobilosti

Studenti získají:- určitý vztah k půdě jako prostředí- vhled do zákonitostí, které v půdě panují- průřezový přehled o skupinách půdních organismů a jejich ekologickém významu i o specifikách samotného půdního prostředí

Literatura

Lavelle P. - Spain A. V. Soil Ecology. Kluwer Academic Publishers, Springer, Dordrecht, 2005. Šimek M. Základy nauky o půdě 1. Neživé složky půdy. Jihočeská univerzita, Biologická fakulta, České Budějovice, 2007. Šimek M. Základy nauky o půdě 3. Biologické procesy a cykly prvků. Jihočeská univerzita, Biologická fakulta, České Budějovice., 2003. Killham K. Soil Ecology. Cambridge University Press, Cambridge, 1994.

Požadavky

Zápočet bude udělen za nadpoloviční účast na exkurzích, resp. cvičeních v laboratoři.

Garant

RNDr. Miloslav Devetter, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Miloslav Devetter, Ph.D.prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc.RNDr. Miloslav Devetter, Ph.D.