Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekologie člověka (KBE / XEKOC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / XEKOC - Ekologie člověka, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do problematiky: Vymezení oboru, interdisciplinární postavení ekologie člověka v systému přírodních a společenských věd, předmět studia a členění na podobory.2. Evoluční přehled I: Postavení člověka v biologickém (zoologickém) systému. Stručný přehled fylogeneze primátů v kontextu přírodního prostředí třetihor (nejdůležitější evoluční radiace), hominoidi, hominidi a hominini, hominizace (vznik bipedie).3. Evoluční přehled II: Antropogeneze v kontextu přírodních podmínek pleistocénu - přehled jednotlivých etap vývoje rodu Homo, nejdůležitější anatomické změny, disperze, nejznámější naleziště fosilií.3. Evoluční přehled III: Vznik a vývoj moderního člověka (Homo sapiens) v kontextu změn přírodního prostředí v období posledního glaciálu - multiregionální a uniregionální model vývoje, expanze, kolonizace světa. Využití molekulárně-genetických metod.4. Raně historický vývoj I: Neolitická revoluce - vymezení (změna potravní strategie z lovecko-sběračské na výrobně-zemědělskou), vznik (inovace, primární neolitická centra), šíření (difúze, neolitizace Evropy), biologické důsledky (domestikace, fyziologické změny, nové potravní zdroje), sociální konsekvence (vznik stálých sídel, demografická revoluce), ekologické následky (vznik kulturní krajiny), technologické změny.5. Raně historický vývoj II: Městská revoluce - vymezení, technologické změny (zavedení výroby, zpracování a využívání kovů), sociální konsekvence (sociální stratifikace, vznik civilizace, měst, vládní moci a státního zřízení, rozdíly mezi primárními vývojovými centry a ostatními oblastmi), ekologické následky (využívání krajiny, vliv na vztah člověka a přírody, městské × venkovské osídlení).6. Autekologie člověka I: Úvod do problematiky adaptibility a variability člověka - vztah člověka a přírodního prostředí, mechanizmy adaptace (homeostáza, stresor, stres, reflex, stresová reakce), dědičné × nedědičné adaptace, biologické × kulturní adaptace, kultura (vymezení pojmu, kultura × natura, kultura jako adaptační mechanizmus).7. Autekologie člověka II: Člověk a abiotické složky prostředí (gravitace, radiace, teplota, tlak vzduchu, obsah kyslíku atd.), adaptace na vysokohorské prostředí, aridní a vlhké prostředí, chladné oblasti. Ekologická pravidla.8. Autekologie člověka III: Člověk a biotické složky prostředí. Složení potravy, nutriční a energetická hodnota potravy, evoluce a variabilita potravního chování a potravní strategie člověka. Využití analýz stopových prvků a izotopů k výzkumu výživy a migrací.9. Autekologie člověka IV: Variabilita člověka - podstata proměnlivosti moderního člověka, příklady proměnlivosti (anatomická, fyziologická a biochemická variabilita), problematika klasifikace lidské variability, rasizmus (podstata, vznik, vývoj, biologické a sociální konsekvence).10. Demekologie člověka I: Úvod do demografie, metody demografického výzkumu, strukturní demografické ukazatele (biologická klasifikace - pohlavní a věkové složení, sociokulturní klasifikace).11. Demekologie člověka II: Dynamické demografické ukazatele (natalita a mortalita, naděje dožití), demografické změny (vývoj počtu obyvatel na Zemi, demografické revoluce, nejvýznamnější změny reprodukčního chování člověka v minulosti, rozdíly v současném světě, sociální a politické konsekvence demografických změn).12. Synekologie člověka: Postavení člověka v ekosystému a v trofických vztazích, trofická úroveň člověka v kontextu přírodních podmínek, nejznámější příklady vztahů mezi člověkem a jinými živými organizmy (parazitizmus). Člověk a zdraví.

Získané způsobilosti

- základní orientace v procesu antropogeneze- pochopení vztahů mezi lidským organismem a abiotickými a biotickými faktory prostředí- znalost problematiky variability a adaptibility lidských populací- znalost základů demografie- pochopení významu a postavení člověka v ekosystému

Literatura

Hajn, V. Ekologie člověka. Olomouc, 1999. Kantorek, J. Ekologie člověka. Ostrava, 2004. Wells, S. Adam a jeho rod. Genetická odysea člověka. Praha, 2005. Klein, O. - Bencko, V. Ekologie člověka a zdraví. Praha - Ostrava, 1996. Beneš, J. Ekologie člověka I a II. Praha, 1988. Mascie-Taylor, C. G. N. - Bogin, B. Human variability and plasticity. Cambridge, 2005. Ortová, J. Kapitoly z kulturní ekologie. Praha, 1999. Sykes, B. Sedm dcer Eviných. Praha, 2004. Wood, B. - Collard, M. The changing face of genus Homo. Evolutionary Antropology, 8, s. 95-207. 1999. Beneš, J. Člověk se mění a přizpůsobuje. Brno, 1979. Librová, H. Decentralizace osídlení - vize a realita. Sociologický časopis, 32, s. 285-296, 1996. Harcourt-Smith, W. E. H. - Aiello, L. C. Fossils, feet and the evolution of human bipedal locomotion. Journal of Anatomy, 204 (5), s. 417-430, 2004. Beneš, J. Homo sapiens sapiens. Hominizace ve světle biologických, behaviorálních a sociokulturních adaptací. Brno, 1990. Stringer, C. Modern human origins: progress and prospects. Philosophical Transactions of the Royal Society od London B, 357, s. 563-579. London, 2002. Moldan, B. Příroda a civilizace. Praha, 1997. Cetl, J. - Hubík, S. - Šmajs, J. Příroda a kultura. Praha, 1990. Thorne, A. G. - Wolpoff, M. H. The multiregional evolution of humans. Scientific American, 2003/1, s. 46-53. 2003. Riegerová, J. Vybrané kapitoly z ekologie člověka. Olomouc, 1988.

Požadavky

Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.Zápočet bude považována za úspěšně vykonaný, budou-li splněny všechny následující podmínky:- účas na diskusích v rámci přednášek- absolvování zápočtového testu- minimální zisk 60 % z celkového počtu bodů ze zápočtového testu

Garant

RNDr. Michal Živný, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Michal Živný, Ph.D.RNDr. Michal Živný, Ph.D.