Předmět Didaktika chemie 1 (KCH / XDCZ1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCH / XDCZ1 - Didaktika chemie 1, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Plán přednášek1. Didaktika chemie jako vědní disciplína (prezenční)Úvod do didaktiky chemie (obsah a organizace). didaktické principy, stručná charakteristika základních pedagogických pojmů - výchova, výuka (její formy a fáze).2. Hospitace v pedagogické praxi (prezenční)Hospitace - charakteristika, dělení podle funkce, význam. Hospitace z hlediska potřeb řízení a vedení VV procesu. Pedagogická praxe, pedagogický deník.3. Výchova a výuka v hodinách chemie (samostudium)Výchova a sebevýchova, typy výchov ve výuce chemie - bližší charakteristika výchovy pracovní, estetické, ekologické v hodinách chemie. Základní komponenty vyučovacího procesu - cíl, obsah, výběr a struktura učiva chemie, modernizace výuky. Facilitace výuky výpočetní technikou.4. Vyučovací metody ve výuce chemie (prezenční)Dělení vyučovacích metod. Základy projektové metody, organizace praktické aplikace na ZŠ a SŠ8. Didaktické prostředky (samostudium)- Učební pomůcky (modely, žákovské soupravy),- Didaktická technika (statické a dynamické projekční přístroje, multimediální systémy).- Práce s učebnicí - styly učení žáků9. Školní chemické pokusy, zákonná odpovědnost učitele chemie (prezenční)- Klasifikace chemických pokusů a pravidla při jejich realizaci.- Odpovědnost učitele ve výuce chemie (hodina základního typu, laboratorní práce)- Zákon 356, novela zákona, R a S věty10. Motivace, tvořivost v hodinách chemie (samostudium)- Motivační prostředky ve výuce chemie. Motivace žáků učebními úlohami Tvořivý učitel chemie - tvořivost jako pedagogická kategorie. Tvořivý učitel a tvořivý žák. Prvky tvořivosti ve výuce chemie. Příklady tvořivého pojetí výuky na příslušném typu školy (základní, střední).Plán seminářů - diskuse nad korespondenčními úkoly
Literatura
SOLÁROVÁ,M. Didaktika chemie - vyučovací hodina základního typu.Studijní opora pro DiV. Ostrava, 2005. SOLÁROVÁ,M. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie - názornost výuky. Studijní opora pro DiV. Ostrava, 2003. SOLÁROVÁ,M. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie - základní charakteristika výuky.Studijní opora pro DiV. Ostrava, 2003. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. PdF MU, Brno, 1995. DLUHOŠ,L. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. Ostrava: PdF. KALHOUS,Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.
Požadavky
K udělení zápočtu je nutno vypracovat Korespondenční úkoly v rámci dané studijní opory, odpovědět na vybrané otázky a aktivně se zúčastnit tutoriálů.Hodnocení předmětu včetně klasifikace v případě zkoušky probíhá v souladu s čl. 31 - 33 Studijního a zkušebního řádu OU.
Garant
doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D.
Vyučující
doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D.doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D.