Předmět Didaktika geografie středních škol II (KSG / DGSSX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSG / DGSSX - Didaktika geografie středních škol II, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Oborová didaktika geografie nabízí charakteristiku didaktických kategorií a jejich aplikaci do praxe.1. Učitel geografie ve vyučovacím procesu, vztah žák - učitel - rodina, výchovné problémy. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.2. Výuka geografie. Vyučovací hodina geografie jako povinná forma výuky, její charakteristika, téma hodiny a obsah, cíle, formy a metody, jednotlivé fáze hodiny. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.3. Výuka geografie v rámci průřezových témat jako možná výuka geografických témat, formy výuky, charakteristika, integrovaná výuka s dalšími vzdělávacími obory a předměty v rámci vzdělávacích oblastí Člověk a příroda a Člověk a společnost. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.4. Výuka geografie v rámci volitelných seminářů s výukou geografických témat (volitelná forma výuky) - zeměpisný seminář, geografický seminář, přírodovědný seminář, aktuální problémy světa apod. Zeměpisné a geografické soutěže jak nepovinná forma výuky - Zeměpisná olympiáda, EUROBUS apod. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.5. Diferenciace základního vzdělání. Dělení diferenciace (vnější a vnitřní), individualizace ve vyučování, práce s neprospívajícími a talentovanými žáky, práce ve skupinách, řešení problémů. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.6. Příprava pedagoga na vyučování (příprava na hodinu, výběr učiva, metod, prostředků). Význam přípravy na vyučování. Fáze přípravná, realizační, hodnotící. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.7. Výrazové prostředky v didaktickém systému učiva geografie. Interakce a komunikace. Jazyk, symbolika a metafory ve vyučování geografie. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.8. Didaktická analýza zvoleného tematického celku učiva. Aplikace konstruktivistického modelu učení do výuky geografie. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.9. Vybrané problémy učiva geografie a jejich výuka na střední škole, jednotlivé fáze hodiny, metody a prostředky výuky. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.10. Projektové vyučování, vytvoření vlastního projektu na stanovené téma, okruh, realizace na stření škole, prezentace, projektové vyučování jako vhodná metoda interdisciplinární výuky v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.11. Hospitace jako nástroj řízení a vedení výchovně-vzdělávacího procesu. Charakteristika hospitace, dělení podle funkce a zaměření, stanovení základních kritérií pro hospitace, pozorování jako jedna z metod výchovně-vzdělávacího procesu. Hospitační pozorování obsahu, organizačních forem a metod výuky na střední škole. Hospitace ve třídách středních škol, strukturované a nestrukturované pozorování, hospitační archy, reflexe výuky. Písemné zpracování hodnocení pedagogické praxe z hlediska přínosu a významu pro budoucí povolání pedagoga. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.12. Evaluace, formy evaluace. Obecná evaluace (školní) - ŠVP, hodnocení obsahu a úrovně výuky jednotlivých vzdělávacích předmětů a oborů a jejich podíl na utváření klíčových kompetencí. Evaluace v rámci vyučovacího procesu. Hodnocení žáků - charakteristika, hodnocení verbální a neverbální, objektivita hodnocení. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.13. Formy hodnocení, zkoušení písemné a ústní, stanovení pravidel zkoušení, kritéria hodnocení zkoušení. Sebehodnocení. Didaktické testy. Klasifikační stupnice, klasifikace chování a prospěchu, pravidla. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.
Získané způsobilosti
Znalost základních pojmů z oblasti oborové didaktiky geografie a jejich aplikace v praxi. Schopnost aplikace postupů, metod a forem v rámci vyučovací hodiny. Schopnost vést výchovně vzdělávací proces při využití didaktických kategorií, osvojit si motivační a tvořivou výuku s cílem rozvíjet klíčové kompetence u žáků. Studium odborných textů.
Literatura
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX, J. Didaktika geografie I. Brno, 1993. KUHNLOVÁ, H.:. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: UK, 1999. ISBN -.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.nullnullPRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
Požadavky
Úspěšné vykonání zkoušky je podmíněno aktivní účastí na přednáškách a seminářích, odevzdání hospitačních záznamů ze studijní skupiny a ze střední školy, mikrovýstupy a výstupy ve skupině, úspěšně vykonaná kombinovaná zkouška písemná a ústní (úspěšnost v testu min. 60%).
Garant
Mgr. Barbara Baarová
Vyučující
Mgr. Barbara BaarováMgr. Barbara Baarová