Předmět Didaktika geografie středních škol I (KSG / DGSSY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSG / DGSSY - Didaktika geografie středních škol I, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Oborová didaktika geografie nabízí charakteristiku jednotlivých didaktických kategorií a jejich aplikaci do praxe.1. Pojem, předmět a vývoj didaktiky, didaktika geografie jako vědní disciplína, zařazení oborové didaktiky do systému pedagogických věd, kategorie a principy didaktiky geografie, speciální didaktika geografie - cíl a obsah.2. Kurikulární reforma a kurikulární dokumenty, strategické dokumenty, standardy vzdělávání, kurikulárníreforma a geografie (zeměpis), RVP Z, RVP G3. Klíčové kompetence a možnost jejich posilování v rámci geografického vzdělávání, vzdělávací oblasti, obsah učiva a očekávané výstupy4. ŠVP a učební plány, učební osnovy,základní pedagogické dokumenty, školní dokumenty - třídní knihy, výkazy, vysvědčení5. ŠVP - postavení vzdělávacího oboru a předmětu zeměpis v učebních plánech v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost, popř. v rámci dalších vzdělávacích oblastí, tvorba učebního plánu a osnov6. Vzdělávací proces a geografie (zeměpis). Možnosti posílení zeměpisu v rámci výuky, využití průřezových témat i volitelných předmětů (povinných i nepovinných). Projekt, exkurze - příprava, organizace, zákonná odpovědnost7. Učební osnovy - jejich tvorba, obsah učiva a očekávané výstupy vzdělávacího předmětu a oboru Geografie (Zeměpis) v RVP Z a RVP G8. Základní komponenty vyučovacího procesu - cíl, obsah, metody, formy, prostředky9. Metody, dělení výukových metod. Metody monologické a dialogické, metody ve vyučovacím procesu. Charakteristika jednotlivých metod, kritéria optimálního výběru metod pro výuku geografie. Praktická aplikace metod ve výuce geografie10. Formy a prostředky v geografii vedoucí ke geografickému myšlení včetně kritického a tvůrčího myšlení, tvořivé pojetí výuky, projektové vyučování, tvorba mentálních map, řešení problémů e výuce.11. Motivace a aktivace v hodinách geografie, charakteristika, dělení, význam, přehled motivačních prvků - metody, formy, prostředky12. Didaktické zdroje informací v geografii a prostředky. Verbální zdroje informací , neverbální zdroje informací: učební pomůcky - učebnice, atlasy, mapy, glóby, pracovní sešity a listy, modely, multimediální encyklopedie a geografické programy. Učební pomůcky a jejich praktické využití v hodinách geografie. Prostředky - didaktická technika (statické a dynamické projekční přístroje, multimediální systémy)13. Didaktické testy. Klasifikační stupnice, klasifikace chování a prospěchu, pravidla.
Získané způsobilosti
Znalost základních pojmů z oblasti oborové didaktiky geografie a jejich aplikace v praxi. Schopnost hospitovat u učitele sledovat průběh vyučovací hodiny. Konzultace s vyučujícím, rozbor hodiny s vyučujícím a didaktikem. Schopnost aplikace postupů, metod a forem v rámci vyučovací hodiny. Studium odborných textů.
Literatura
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX, J. Didaktika geografie I. Brno, 1993. KUHNLOVÁ, H.:. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: UK, 1999. ISBN -.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.nullnullPrůcha, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK Karolinum, 1997.
Požadavky
K udělení zápočtu je potřebná aktivní účast na přednáškách a seminářích, odevzdání hospitačních záznamů ze studijní skupiny a ze střední školy, mikrovýstupy a výstupy ve skupině, úspěšné vykonání písemného testu (úspěšnost min. 60%).
Garant
Mgr. Barbara Baarová