Předmět Didaktika geografie 1 (KSG / DIGE1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSG / DIGE1 - Didaktika geografie 1, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojem, předmět a vývoj didaktiky geografie, didaktika geografie jako vědní disciplína, zařazení oborové didaktiky do systému pedagogických věd, kategorie a principy didaktiky geografie, speciální didaktika geografie - cíl a obsah.2. Kurikulární reforma a kurikulární dokumenty, strategické dokumenty, standardy vzdělávání, kurikulární reforma a geografie (zeměpis), RVP Z, RVP G3. Klíčové kompetence a možnost jejich posilování v rámci geografického vzdělávání, vzdělávací oblasti, obsah učiva a očekávané výstupy4. ŠVP a učební plány, učební osnovy,základní pedagogické dokumenty, školní dokumenty - třídní knihy, výkazy, vysvědčení5. ŠVP - postavení vzdělávacího oboru a předmětu zeměpis v učebních plánech v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost, popř. v rámci dalších vzdělávacích oblastí, tvorba učebního plánu a osnov6. Vzdělávací proces a geografie (zeměpis). Možnosti posílení zeměpisu v rámci výuky, využití průřezových témat i volitelných předmětů (povinných i nepovinných). Projekt, exkurze - příprava, organizace, zákonná odpovědnost7. Učební osnovy - jejich tvorba, obsah učiva a očekávané výstupy vzdělávacího předmětu a oboru Geografie (Zeměpis) v RVP Z a RVP G8. Základní komponenty vyučovacího procesu - cíl, obsah, metody, formy, prostředky9. Metody, dělení výukových metod. Metody monologické a dialogické, metody ve vyučovacím procesu. Charakteristika jednotlivých metod, kritéria optimálního výběru metod pro výuku geografie. Praktická aplikace metod ve výuce geografie10. Formy a prostředky v geografii vedoucí ke geografickému myšlení včetně kritického a tvůrčího myšlení, tvořivé pojetí výuky, projektové vyučování, tvorba mentálních map, řešení problémů ve výuce.11. Motivace a aktivace v hodinách geografie, charakteristika, dělení, význam, přehled motivačních prvků - metody, formy, prostředky12. Didaktické zdroje informací v geografii a prostředky. Verbální zdroje informací , neverbální zdroje informací: učební pomůcky - učebnice, atlasy, mapy, glóby, pracovní sešity a listy, modely, multimediální encyklopedie a geografické programy. Učební pomůcky a jejich praktické využití v hodinách geografie. Prostředky - didaktická technika (statické a dynamické projekční přístroje, multimediální systémy)13. Didaktické testy. Klasifikační stupnice, klasifikace chování a prospěchu, pravidla.
Literatura
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.Baar, V., Houdková, Z. Výchova k myšlení v globálních a evropských souvislostech. ČGS Praha, 2010. ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX, J. Didaktika geografie I. Brno, 1993.
Požadavky
Seminář je ukončen kombinovanou zkouškou, písemnou z didaktiky geografie a 2 písemně zpracovaných mikrovstupů.
Garant
Mgr. Barbara Baarová
Vyučující
Mgr. Barbara Baarová