Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika geografie 2 (KSG / DIGE2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSG / DIGE2 - Didaktika geografie 2, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Učitel geografie ve vyučovacím procesu, vztah žák - učitel - rodina, výchovné problémy. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.2. Výuka geografie. Vyučovací hodina geografie jako povinná forma výuky, její charakteristika, téma hodiny a obsah, cíle, formy a metody, jednotlivé fáze hodiny. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.3. Výuka geografie v rámci průřezových témat jako možná výuka geografických témat, formy výuky, charakteristika, integrovaná výuka s dalšími vzdělávacími obory a předměty v rámci vzdělávacích oblastí Člověk a příroda a Člověk a společnost. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.4. Výuka geografie v rámci volitelných seminářů s výukou geografických témat (volitelná forma výuky) - zeměpisný seminář, geografický seminář, přírodovědný seminář, aktuální problémy světa apod. Zeměpisné a geografické soutěže jak nepovinná forma výuky - Zeměpisná olympiáda, EUROREBUS apod. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.5. Diferenciace základního vzdělání. Dělení diferenciace (vnější a vnitřní), individualizace ve vyučování, práce s neprospívajícími a talentovanými žáky, práce ve skupinách, řešení problémů. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.6. Příprava pedagoga na vyučování (příprava na hodinu, výběr učiva, metod, prostředků). Význam přípravy na vyučování. Fáze přípravná, realizační, hodnotící. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.7. Výrazové prostředky v didaktickém systému učiva geografie. Interakce a komunikace. Jazyk, symbolika a metafory ve vyučování geografie. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.8. Didaktická analýza zvoleného tematického celku učiva. Aplikace konstruktivistického modelu učení do výuky geografie. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.9. Vybrané problémy učiva geografie a jejich výuka na střední a základní škole, jednotlivé fáze hodiny, metody a prostředky výuky. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.10. Projektové vyučování, vytvoření vlastního projektu na stanovené téma, okruh, realizace na stření a základní škole, prezentace, projektové vyučování jako vhodná metoda interdisciplinární výuky v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.11. Hospitace jako nástroj řízení a vedení výchovně-vzdělávacího procesu. Charakteristika hospitace, dělení podle funkce a zaměření, stanovení základních kritérií pro hospitace, pozorování jako jedna z metod výchovně-vzdělávacího procesu. Hospitační pozorování obsahu, organizačních forem a metod výuky na střední škole. Hospitace ve třídách středních a základních škol, strukturované a nestrukturované pozorování, hospitační archy, reflexe výuky. Písemné zpracování hodnocení pedagogické praxe z hlediska přínosu a významu pro budoucí povolání pedagoga. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.12. Evaluace, formy evaluace. Obecná evaluace (školní) - ŠVP, hodnocení obsahu a úrovně výuky jednotlivých vzdělávacích předmětů a oborů a jejich podíl na utváření klíčových kompetencí. Evaluace v rámci vyučovacího procesu. Hodnocení žáků - charakteristika, hodnocení verbální a neverbální, objektivita hodnocení. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.13. Formy hodnocení, zkoušení písemné a ústní, stanovení pravidel zkoušení, kritéria hodnocení zkoušení. Sebehodnocení. Didaktické testy. Klasifikační stupnice, klasifikace chování a prospěchu, pravidla. Modelová výuka vybraného tématu - praktický výstup.

Literatura

SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. Herink, J., Tlach, S. Základy zeměpisných znalostí. SPN Praha, 2006.

Požadavky

Seminář je ukončen kombinovanou zkouškou, písemnou z didaktiky geografie a 1 mikrovstupu. Podmínkou je aktivní účast na semináři.

Garant

Mgr. Barbara Baarová

Vyučující

Mgr. Barbara Baarová