1. Lakomec
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MOLIÉRE – LAKOMEC
Klasicismus po baroku a rokoku, antika, od 17. – 19. stol., paláce (Versailles), veřejné budovy (Stavovské divadlo)
Osvícenství – fil. a myš. proud – důraz na rozum, vědu, kritika nábož. fanatismu, absolutismu (Montesquieu), VFR
Přechod mezi kl. a rom. preromantismus, z klasicismu se vyděluje empír (obd. Napoleona – Vítězný oblouk)
Architektura: symetrie, sloupy, trojúhelníkové štíty, franc. zahrady (symetrie, upravenost) – Lednicko-Valtický areál
Literatura: podle antiky přesná pravidla a normy, podřízení citů rozumu (Cogito ergo sum), vysoké a nízké žánry (tragédie, eposy, ódy, sonety – verše X komedie, satiry, frašky (typ komedie) – postavy z lidu, mluvený jazyk), v osvícenství – věda a fil. (Encyklopedie – Diderot)
Antická zásada tří jednot v dramatu – čas, prostor a děj
Hrdinové z vyšších vrstev, cílem je zobrazovat ideální spol. a morálku, pocity jsou utajeny (Goldoni a Molier ne)
MOLIÉRE
Pseudonym, kočovná divadelní spol., herec, režisér, i u královského dvora Ludvíka 14., ten se ho zastával před šlechtou a církví, které často zesměšňoval, umírá na jevišti, když hraje hypochondra
Odvážná tvorba, zesměšňoval mravy a spol., lékaře (Zdravý nemocný), lakomství, přetvářku (Tartuffe), nerovnost žen
INSPIRACE
Komedie dell’arte (renesanční Itálie – druh profesionální improvizace, určený je jen stručný námět, ustálené charaktery a kostýmy), lidové frašky, komedie Pierra Corneilla, antická Komedie o hrnci, zákon tří jednot (zachování jednoho místa, času i děje), charakterová komedie (postava se nijak nezmění)
Mnoho divadelních adaptací (Polívka, televizní adaptace s Preissem)
AUTOŘI OBD.
Voltaire – Candide
Diderot - Encyklopedie
Jean de La Fontaine – Bajky (nízký žánr)
Jean-Jacques Rousseau – Emil čili o výchově
Daniel Defoe – Robinson Crusoa
Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů
DÍLA SE STEJNÝM TÉMATEM
Komedie o hrnci – antika, Titus Maccius Plautus
Revizor – Nikolaj Vasiljevič Gogol (zesměšňuje lidskou namyšlenost, realismus)
Kupec Benátský - William Shakespeare
Forma: próza
Druh: drama
Žánr: komedie
Téma: chamtivost, sobeckost, láska, peníze
Časoprostor: Harpagonův dům – Paříž, 17. stol.
Kompozice: pravidlo tří jednot, 5 dějství, chronologicky
Vypravěč: ?
Jazyk: hovorový, nespisovný, nářečí
Postavy: Harpagon (sobecký, nepoučitelný), Eliška (milá, zamilovaná), Kleant (milý, unáhlený, zamilovaný), Valér (rozvážný, podlízavý), Mariana (žije s matkou), Čipera (vypočítavý, chamtivý), Frozína (vypočítavá dohazovačka – dohazuje půjčku i sňatek, nakonec milá a pomůže), Anselm (má si vzít Elišku, ale nakonec je otcem Mariany a Valéra)