3. Zlodějka knih
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKUS ZUSAK– ZLODĚJKA KNIH
CHARAKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
-
LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT
Autor – (zařazení do kontextu světové či české literatury – směr, další autoři...)
Markus Zusak * 23. června 1975, Sydney
Australský spisovatel
Matka Němka, otec z Rakouska
Studoval angličtinu a dějepis
Hodně literárních ocenění
Témata:
Inspirace:
Další díla:
Obecně kulturní kontext
-
Současníci:
-
-
ANALÝZA UMĚLECKÉHO TEXTU
ZLODĚJKA KNIH (2003)
I. část
Lit. forma: próza
Lit. druh: epika
Lit. žánr: historický román
Celkové téma: život rodiny za 2.SVV, důležitost slov (Liesel x Hitler)
Časoprostor: Molching u Mnichova, Himmelstrasse 33, Německo; 1939 – 1943 (přesah 1945 - Max)
Kompoziční výstavba celého díla: chronologická s retrospektivními a prediktivními prvky;
prolog (vlak) + 10 částí (podle knih) rozdělených na kapitoly +
epilog X rámcová (smrt a Liesel)
Zasazení výňatku do kontextu díla
Motivy ve výňatku
Kompoziční postupy ve výňatku
Motivy: přátelství, nejistota, strach, smrt, 2.SVV
přeložena do více než 30 jazyků
V roce 2013 film:
II. část
Vypravěč / lyrický subjekt: Vševědoucí – smrt (ich-forma)
Postavy:
Slohové postupy: Popisný, Vyprávěcí
Pásmo vypravěče, pásmo postav (formy řeči): Ich forma (smrt), Er-forma (Liesel),
dialogy a monology (smrt)
Strofická a veršová výstavba - souvětí, přirovnání
III. část
jazykové prostředky z hlediska spisovnosti a expresivity - spisovný a
hovorový jazyk, německé výrazy, vulgarismy (Saumensch, Saukerl)
posouzení syntaxe
umělecké prostředky – tropy a figury (jejich funkce ve výňatku)
CHARAKTERISTIKA NEUMĚLECKÉHO TEXTU
I. část
Vysvětlit souvislost mezi výňatky
Hlavní myšlenka textu
Domněnky a fakta
II. část
Funkční styl
Slohový postup: Informační, Popisný, Vyprávěcí, Výkladový, Úvahový, Dialogický, Řečnický, Argumentační, Návodový
Slohový útvar: Zpráva, Oznámení, Vyprávění, Popis, Charakteristika, Výklad, Úvaha
Adresát
Jazykové prostředky z hlediska spisovnosti, odbornosti, expresivity:
Posouzení syntaxe
o Děj: