Předmět Animace kultury (UBK / 10025)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / 10025 - Animace kultury, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.1. Animace kultury (Etymologie a sémantická analýza pojmu animace. Geneze animace kultury. Kontexty vzniku animace kultury v Polsku. Animace kultury v Evropě. Postmoderní situace a animace kultury)2. Struktura animace (Animace kultury. Společensko-kulturní animace)3. Kdo je to animátor kultury (Předpoklady a kompetence animátorů. Vzdělávání animátorů kultury. Interdiscilinárnost, otevřenost, kreativita animátorské činnosti)4. Akční pole animátorů kultury v praxi (Animace a volný čas. Animace k kontextu vzdělávání)5. Animace kultury v českém kontextu (Vymezení pojmů kulturní práce, osvěta, šíření kultury, animace kultury. Současný stav animace kultury v České republice)6. Vybraná témata z psychologie (Úvod do psychologie. Psychologie umělecké tvorby. Vnímání uměleckého díla. Komunikace uměním a budování významu)
Literatura
SIOSTRZONEK, J.:. Animace kultury (polské inspirace). Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2008.
Požadavky
1. Aktivní účast na přednáškách. 2. Zpracování animačního projektu dle vlastního uvážení a jeho prezentace.3. Pokyny ke zpracování: animační projekt bude hodnocen na základě správnosti, stupně kreativity, přínosu a inovativnosti.4. Zkouška ústní - prověření základních pojmů na konkrétních příkladech (co je to animace, kultivace), komentář k poznámkám pedagoga v seminární práci, termín od začátku zkušebního období do konce února.
Garant
Mgr. Jiří SIOSTRZONEK, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jiří SIOSTRZONEK, Ph.D.