Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny světového divadla II/2 (UBK / 10117)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / 10117 - Dějiny světového divadla II/2, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Divadlo evropského realismu. Od romantismu k realistické estetice. Ruská realistická škola. Dramatická tvorba H. Ibsena. Od realismu k naturalistické estetice.2. Richard Wagner, gesamtkunstwerk. Wagnerovské proměny operního divadla. Meiningenská škola a její inscenační postupy.3. Naturalismus a verismus. Program naturalistického divadla. Théâtre Libre, Freie Bühne, Independent Theatre. MCHAT a Stanislavského systém herecké tvorby. Verismus v opeře.4. Craig a Appia. Reforma stávajících přístupů ke tvorbě scény. Princip nadloutky, princip praktikability atd. Dalcrozova eurytmika.5. Počátky modernismu. Od naturalismu k impresionismu. Symbolismus, dekadence, secese a jejich inscenační principy. Reforma baletu a scénografie. Dramatická tvorba od francouzských předobrazů po ruskou druhou vlnu. Scénické imprese Ravela a Debussyho.6. Expresionismus. Počátky expresionismu jako východiska politického ataku. Nové technické prostředky scény v letech 1875-1915. Německé divadelní experimenty.7. Počátky avantgardy. Futurismus, dadaismus, kubismus, jejich manifesty, východiska a principy. Pařížská šestka a její přínos hudebnímu divadlu.8. Ruský konstruktivismus, evropský funkcionalismus, Bauhaus. Mejerchold a biomechanika, ruská avantgarda. Proletářské divadlo. Davové divadlo.

Získané způsobilosti

Student získá základní přehled v periodizaci dějin světového divadla, obsáhne důležité pojmy a jména tvůrců. Nabyté poznatky dokáže samostatně vřazovat do celkového obrazu vývoje dějin divadla.

Literatura

BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. Juzovskij, I.:. Dramatika Gorkého. Praha 1962. Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. Jouvet, L.:. Herec nepřevtělený. Praha 1967. Mejerchold-Tairov-Ochlopkov.:. Moderní tvář divadla. Praha 1962. Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. Tairov, A.:. Odpoutané divadlo. Praha 1927. Piscator, E.:. Politické divadlo. Praha 1971. Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. Kalina, J.:. Svet kabaretu. Bratislava 1966. BLAHNÍK, V. K.:. Světové dějiny divadla. Praha 1929.

Požadavky

1. Účast na seminářích (akceptovány mohou být dvě absence).2. Aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl (dramatických textů a odborné literatury). 3. Základní orientace v doporučené literatuře. 4. Samostatná tvorba seminární práce (cca 5-10 normostran textu), její (předchozí) prezentace formou referátu (cca 15-20 min.) a (následné) odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Očekává se individuální uchopení zadaného/zvoleného díla, nezbytně spojené s veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty a s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) je splnění všech základních náležitostí odborné stati, tj. obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická a faktická správnost). 5. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury a stěžejních dramat, stejně jako návštěvami divadelních inscenací. 6. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga na adresu vypracovaného referátu/seminární práce. Po dohodě lze kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku. Emailový kontakt pedagoga: Jana Cindlerová - jana.cindlerova@email.cz

Garant

Mgr. Jana CINDLEROVÁ, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana CINDLEROVÁ, Ph.D.