Předmět Dějiny českého divadla III (UBK / 12116)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / 12116 - Dějiny českého divadla III, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Činohra Národního divadla za uměleckého vedení J. Kvapila a K. H. Hilara. Stylové proměny repertoáru a inscenační tvorby. Vliv nových trendů na utváření českého herectví.2. Divadlo v nových podmínkách Československé republiky. Oficiální scény, meziválečné kabarety, dělnické divadlo. Významní představitelé české dramatické tvorby.3. Vznik a proměny Osvobozeného divadla, resp. české divadelní avantgardy ve dvacátých letech 20. století. Úloha režisérů J. Honzla, J. Frejky, E. F. Buriana v počátečním období OD.4. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Vznik a proměny Burianova "Déčka". Tvůrčí principy a inscenační styl E. F. Buriana.5. České divadlo v zápase proti fašismu a za nacistické okupace. Divadelní aktivity v koncentračních táborech a v exilu.6. Poválečné uspořádání divadelních poměrů, nové vývojové tendence v českém divadelnictví do roku 1948. Divadla nastupující generace. Divadlo jako nástroj politické indoktrinace v letech 1948-1955.7. Situace českého divadla a diferenciace české národní kultury na konci 50. let a v průběhu 60. let 20. století. Vzestup oficiálních kamenných scén a jejich stylové tendence.8. Divadla malých forem. Rok 1968 a následné období normalizace.9. Významní představitelé české divadelní režie 60. až 80. let 20. století.10. Významní představitelé české dramatické tvorby 60. let. Absurdní divadlo a absurdní drama.11. Hnutí alternativních divadel 60. až 80. let.12. Dramatikové normalizační éry. Od prorežimních autorů přes trpěné a exilové až po autory nové generace.13. České divadlo po roce 1989. Proměna divadelní sítě. Nové obzory. Nová generace režisérů a dramatiků. Hudebně-zábavné divadlo.14. České divadlo současné.V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí, prokládán ukázkami a doplňován referáty.
Získané způsobilosti
Studenti si osvojí základní znalosti z dějin českého divadla 20. století a budou schopni nahlížet jeho vývoj v širších kulturních, společensko-politických i jiných souvislostech.
Literatura
Just, V. (ed):. Česká divadelní kultura 1945?1989 v datech a souvislostech. Divadelní ústav, 1995. Dějiny českého divadla I-IV. Praha, 1968-1983. Císař, J.:. Přehled dějin českého divadla. Akademie múzických umění, 2006. Götz, F.: . Boj o český divadelní sloh. Praha, 1934. Červený, J.: . Červená sedma. Praha, 1959. Císař, J.: . Divadla, která našla svou dobu. Praha, 1966. Hájek, Jiří a kol.: . Divadlo nové doby. Praha, 1989. Denemarková, R.:. Ewald Schorm. Sám sobě nepřítelem. Divadlo na zábradlí, 1998. Černý, F.:. Hana Kvapilová. Život a dílo. Praha, 1960. Götz, F.: . Jaroslav Kvapil. Praha, 1948. Bradbrooková, B.:. Karel Čapek. Academia, 2006. Černý, F.:. Měnivá tvář divadla. Praha, 1978. Engelmüller, K.:. O slávě herecké. Praha, 1947. Černý, J.: . Otomar Krejča. Praha, 1964. Černý, F.: . Premiéry bratří Čapků. Hynek, 2000. Grossman, J.: . Sborníky I?VI. Pražská scéna, 1996?2001. Dvořák, A.:. Trojice nejodvážnějších. Jindřich Honzl, Emil František Burian, Jiří Frejka. Praha, 1961. Engelmüller, K.:. Z letopisů českého divadelnictví I. Praha, 1946.
Požadavky
1. Účast na seminářích (akceptovány mohou být dvě absence).2. Aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl (dramatických textů a odborné literatury). 3. Základní orientace v doporučené literatuře. 4. Samostatná tvorba seminární práce (cca 5-10 normostran textu), její (předchozí) prezentace formou referátu (cca 15-20 min.) a (následné) odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Očekává se individuální uchopení zadaného/zvoleného díla, nezbytně spojené s veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty a s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) je splnění všech základních náležitostí odborné stati, tj. obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická a faktická správnost). 5. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury a stěžejních dramat, stejně jako návštěvami divadelních inscenací. 6. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga na adresu vypracovaného referátu/seminární práce. Po dohodě lze kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku. Emailový kontakt na pedagoga: Jana Cindlerová - jana.cindlerova@email.cz
Garant
Mgr. Jana CINDLEROVÁ, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana CINDLEROVÁ, Ph.D.