Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti a mládež (UBK / DX131)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / DX131 - Literatura pro děti a mládež, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Specifické rysy literatury pro děti z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce dětské literatury.2. Základní otázky genologie, přehled nejfrekventovanějších žánrů a žánrových forem.3. Lidová slovesnost jako východisko literatury pro děti, drobné folklorní útvary, dětský folklor, folkloristické teorie.4. Lidová pohádka a její literární ekvivalent. Charakteristika a klasifikace folklorní pohádky, její sběratelé a vydavatelé v 19. a 20. století, zvířecí pohádky.5. Moderní pohádka - charakteristika žánru, specifika českého literárního kontextu.6. Poezie pro děti. Typologie české poezie pro děti, vývojové tendence, současná poezie pro děti. Poezie pro dospívající.7. Příběhová próza s dětským hrdinou - vývoj žánru, problémová próza pro mládež.8. Próza s dívčí hrdinkou - proměny dívčí hrdinky, čtenářská recepce dívčí literatury.9. Historická a životopisná próza pro děti a mládež.10. Próza s přírodní tematikou.11. Sci-fi a fantasy literatura a jejich atraktivita pro děti a mládež.

Získané způsobilosti

Po absolvování disciplíny je student schopen:- definovat pojem literatura pro děti a mládež a pojmenovat její specifické rysy a funkce;- vyjmenovat a charakterizovat klíčové žánry literatury pro děti a mládež;- vybrat vhodnou literaturu pro jednotlivá věková období;- aplikovat poznatky z teorie literatury na oblast tvorby pro děti a mládež a analyzovat literární dílo určené dětem nebo mládeži;- podporovat adekvátními prostředky rozvoj dětského čtenářství.

Literatura

URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S., ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979.

Požadavky

Seminární práce je podmínkou připuštění ke zkoušce. Student zpracovává analýzu vybraného titulu určeného dětem nebo mládeži, jejíž součástí je i návrh práce se zvolenou knihou a s cílovou skupinou čtenářů s akcentem na vytváření pozitivního vztahu k četbě a rozvoj čtenářství. Ústní zkouška probíhá formou rozpravy nad vylosovaným tematickým či žánrovým okruhem, druhou otázku pokládá učitel ke studentově četbě.Student předkládá seznam přečtené literatury - minimálně 20 titulů z intencionální literatury pro děti a mládež.

Garant

PhDr. Kateřina HOMOLOVÁ, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Kateřina HOMOLOVÁ, Ph.D.