Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rešeršní služby 2 (UBK / KA220)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KA220 - Rešeršní služby 2, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Osnova přednášek:Základní pojmy, pracovní definice, vymezení dialogových informačních služeb.Role kvantitativního růstu informací a vztah ke zvoleným rešeršním strategiímVýznam typologie dokumentu v rešeršních strategiích a pro uživatele.Vývoj a význam rešeršní činnosti, rešeršní aktivity pro vědu a výzkum, organizace rešeršních služeb pro různé uživatelské kategorie s důrazem na vědeckou komunitu, informace pro základní výzkum, informace pro aplikovaný výzkum, identifikace, analýza a pochopení informačního chování uživatele/výzkumníka v kontextu informačních potřeb a požadavků.Všeobecné aspekty online vyhledávání, řízení dialogových informačních služeb (online) služeb, ekonomické aspekty online služeb, systémové vazby na informační průmysl.Typologie rešerší v informačních systémech.Dialogové rešerše (online)Dávkové rešerše (off-line)Retrospektivní rešeršePrůběžné rešerše (SDI, ARI, alertní), současné metody a kanály distribuce informací (také v kontextu webu 2.0)Další způsoby rozlišování rešerší a jejich účel (např. patentové, bibliografické, faktografické).Ruční rešerše v porovnání s automatizovanými (strojově zpracovanými) rešeršemi, současná role ručních (?hlavoručních") rešerší, vztah těchto rešerší ke druhům informačních fondů (např. historické fondy, fondy tištěné produkce, význam vdobě elektronických rešerší).Historické aspekty rešeršních systémů a služeb ? jejich kategorizace, vznik a zánik, srovnání s ohledem na použití v současnosti, vliv změn informačního průmyslu na rešeršní systémy.Rešerše a rešeršní postupy ve vztahu k informačnímu cyklu.Vyhledávací prostředí profesionálních systémů a vyhledávací prostředí systémů pro volný internet (search engines), generace vyhledávacích prostředků pro ?viditelný" a ?neviditelný" web.Druhy bází dat a jejich vztah k rešeršním službám (bibliografické, faktografické, plnotextové a adresářové), případně další dělení bází dat (např. zdrojové, referenční).Rešeršní postupy prostřednictvím internetových vyhledávačů a jejich srovnání se sofistikovanými způsoby vyhledávání.Internetové vyhledávače v informačních službách pro vědu a výzkum (např. Google Scholar, Scirus).Informační systémy typu CRIS a jejich role v rešerších pro vědu a výzkum, resp. pro hodnocení výstupů VaV (R&D).

Získané způsobilosti

Student získává dovednost vytvořit rešerši a orientovat se v rešeršních systémech typu Dialog ProQuest, případně DataStar, STN International, OVID, dále v systémech typu Web of Science, ProQuest, EBSCO a dalších systémech dostupných v síti tuzemských informačních a knihovnických institucí. Umí aplikovat tyto poznatky do rešeršních služeb.

Literatura

BUDIL, J.; KASTL, J. Automatizované informační systémy VTI. III, Dialogová informační obsluha. Praha, 1989. PAPÍK, R.; MICHALÍK, P.; MICHALÍK, P.; NOVÁČEK, L. Internet ? ekonomické, marketingové a finanční aplikace : Strategie vyhledávání a prezentace. Praha, 1998. CONVEY, J. Online information retrieval : an introductory manual to principles and practice. London, 1989. ČADA, Karel. Průmyslověprávní informace. Praha, 2002. ISBN 80-246-0314-4.PAPÍK, Richard. Viditelný web versus neviditelný web ? rešerše na internetu. Praha, 2005. ISBN 80-86324-46-X.POKORNÝ, J.; SNÁŠEL, V.; HÚSEK, D. Dokumentografické informační systémy. Praha, 1998. ISBN 80-7184-764-X.MATOUŠOVÁ, M. Rešerše : úvod do teorie a organizace rešeršních služeb. Praha, 1988. VÁLEK, D. Studijně rozborová činnost ve VTEI. Praha, 1981. VLASÁK, R. větové informační systémy a služby : Informační průmysl. Praha, 1999.

Požadavky

Aktualizace 12/13. Jednosemestrální předmět je ukončen závěrečnou zkouškou, která sestává ze 2 částí:1) z praktické rešerše v systémech typu Dialog ProQuest, případně DataStar, STN International, OVID, dále v systémech typu Web of Science, ProQuest, EBSCO a dalších systémech dostupných v síti tuzemských informačních a knihovnických institucí (bude blíže specifikováno během výukových hodin, které systémy budou určeny k praktické části zkoušky) ? hodnocena max. 15 body2) z jedné otázky vygenerované ze zadaných okruhů ? hodnocena max. 15 body3) výsledná známka je komplexem průběžné práce během semestru a výkonu u zkouškyPodmínkou účasti na zkoušce je odevzdání analytické studie ? tzv. studijně rozborového elaborátu, jehož téma se týká tématu diplomové práce nebo jeho části), a splnění všech dílčích prací.SRČ elaborát je v rozsahu 15-25 stran a vytěžuje nejméně 10 informačních pramenů na základě vlastní rešerše, přičemž max. 50 % použitých pramenů je možno mít z volného internetu, ostatní prameny mohou být ovšem z elektronických odborných časopisů či elektronických knih. Závěrečná studijně rozborová práce je hodnocena max. 20 body, max. 15 bodů je určeno pro kvalitu a 5 bodů za včasnost. Student plní také dílčích 10 úkolů (každý je hodnocen maximálně za 5 bodů), které souvisí zejména s přípravou na další lekci nebo pro přípravu ke zkoušce, případně k opakování a doplnění probrané látky. Jde především o přípravu na rešeršní úlohy a probíranou látku, také určenou k samostatnému studiu nebo k opakování látky, propojení látky s dalšími předměty.

Garant

PhDr. Libuše FOBEROVÁ, Ph.D.