Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Věda o vědě (UBK / KK032)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KK032 - Věda o vědě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.2) Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).3) Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení. Vědecký (a "universální") jazyk. Od informace k znalosti.4) Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.5) Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.6) Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).7) Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.8) Falzifikační model vědy K. R. Poppera.9) Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem "vědecké revoluce". Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů - I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.10) Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem "proliferace". Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století.11) Věda v období postmoderny. Kritika vědy jako "metanarativního příběhu" (J.-F. Lyotard). Problém moci a "archeologie vědění" (M. Foucault).12) Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.13) Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.

Získané způsobilosti

Student získá základní přehled o problematice vědy, o jejím historickém vývoji, metodologii i současném statusu. Nabyté poznatky budou základem pro jeho další studium odborných předmětů vyučovaných Ústavem bohemistiky a knihovnictví FPF SU v Opavě.

Literatura

FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Praha, 2005. HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy vědy. Brno, 1996. OCHRANA, F. Metodologie vědy : úvod do problému. Praha, 2009. FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, 1997. BURKE, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. KRÁL, M. Věda a víra : s vědou za hranice každodennosti. Praha, 2007. ŠMAJS, J. Základy systematické filosofie. Brno, 2005. KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha, 1994. TONDL, L. Znalost : její lidské, společenské a epistemiské dimenze. Praha, 2002. MERVART, J. Způsoby poznávání světa. Brno, 2003. FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha, 2002. ISER, W. Jak se dělá teorie. Praha, 2009. POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha, 1997. NEUBAUER, Z. Nový Areopág. Praha, 1992. LYOTARD, J. F. O postmodernismu. Praha, 1993. FLOSS, P. Proměny vědění. Praha: Mladá fronta, 1987. FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. ŠMAJS, J. Sociální funkce vědy. Brno, 1986. HUBÍK, S. Sociologie vědění. Praha: SLON, 1999. KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997. HOLTON, G. Věda a antivěda. Praha, 1999. BÁR, J. Věda a osud lidstva. K některým otázkám filozofie věd a smyslu existence lidstva. Olomouc, 2006. MORIN, E. Věda a svědomí. Praha, 1995. BERNAL, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960. KREMPASKÝ, J. Veda verzus viera?. Bratislava, 2006.

Požadavky

Požadavky na získání kreditů: aktivní 75% účast na přednáškách, písemný test (zkouška). K úspěšnému absolvování zkoušky je potřebné odpovědět na tři otevřené otázky z tematických okruhů (viz výše), a to tak, aby každá z odpovědí byla hodnotitelná alespoň známkou E. Pokud tedy bude odpověď na některou z otázek chybět, nebo bude hodnocena známkou F, není možné zkoušku uznat!

Garant

Mgr. Marek TIMKO, Ph.D.