Předmět Metodika práce s dětmi a mládeži (UBK / KM008)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KM008 - Metodika práce s dětmi a mládeži, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.2. Působení četby, účinky četby, specifika pubescentních čtenářů, charakteristika jednotlivých věkových stupňů, specifika komunikace s dětským čtenářem.3. Výchova četbou, informatická výchova dětí a mládeže.4. Výchova a vzdělávání dětského čtenáře, pedagogika v práci knihovníka.5. Projekty na podporu čtenářství v České republice, projekty podporující čtení v Evropě.6. Organizace podporující četbu v České republice a v zahraničí.7. Metody práce s dětmi a mládeží v knihovnách, diferenciace čtenářů.8. Individuální práce se čtenáři v odděleních pro děti a mládež.9. Skupinové formy práce s dětskými čtenáři.10. Nové formy práce se čtenáři, uplatnění moderních technologií a komunikačních medií v dětských odděleních.11. Výzkumy čtenářství, typy čtenářských výzkumů, historie výzkumů, čtenářské výzkumy v ČR (Jak čtou české děti?, PISA a PIRLS).
Získané způsobilosti
Student získá teoretické znalosti s prací s dětským čtenářem, seznámí se se specifiky jednotlivých věkových kategorií z hlediska psychologie a pedagogiky. Zná nové metody práce s dětským čtenářem, umí prakticky uplatnit jednotlivé metody individuálního i skupinového působení na čtenáře.
Literatura
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. Studenti kombinovaného studia kromě referátu o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně a referátu o českém a zahraničním projektu na podporu čtenářství zpracují písemně metodiku vybrané formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů. 2004. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-40-8.CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-41-6.VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2.TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtení jedenáctiletých. Plzeň, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
Požadavky
Studenti kombinovaného studia kromě referátu o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně a referátu o českém a zahraničním projektu na podporu čtenářství zpracují písemně metodiku vybrané formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů. Aktualizace 12/13.
Garant
Mgr. Jiřina KUDELOVÁ