Předmět Pedagog. a psycholog. asp. knihov. prof. (UBK / KM035)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KM035 - Pedagog. a psycholog. asp. knihov. prof., Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.2. Základy výchovy ve volném čase. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.3. Knihovník jako pedagog volného času.4. Psychologie - pojmosloví, stručný přehled vývoje psychologického myšlení.5. Poznávací procesy související s orientací v prostředí.6. Paměť jako základ duševního života. Psychologie myšlení a tvořivosti.7. Duševní výkonnost člověka - schopnosti, dovednosti, inteligence.8. Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování. Typy citové aktivity člověka - temperament.9. Motivační zaměřenost chování.10. Knihovník jako sociální psycholog.11. Úvod do mezilidské komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání.12. Asertivita a produktivní přístupy u svízelných typů.13. Knihovník jako úspěšný komunikant.
Získané způsobilosti
Posluchač je schopen vymezit předmět pedagogiky a psychologie, má přehled o základních směrech a osobnostech reprezentující tyto vědy. Umí popsat pedagogické aspekty knihovnické profese.Je schopen uvědomit si a naplnit vzdělávací a výchovné rámci knihovnické profese.Je způsobilý analyzovat vzdělávací potřeby a stanovit jejich rozsah. Zná způsoby rozvíjení komunikačních dovedností, vlastní kreativity a umí sestavit plán aktivit pro různé uživatele knihoven.
Literatura
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5.ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4.KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. http://sigma.nkp.cz:4505/F/?func=file&file_name=find-a&local_base=ktdKOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 1999.
Požadavky
Aktivní účast na přednáškách, zapojování se do diskuse.Kritéria pro udělení zápočtu: Přednesení referátu k vybranému okruhu a odevzdání písemného podkladu - rozsah 5 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.Kritéria pro zvládnutí zkoušky: Ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS. Předmět lze při studijních pobytech v rámci Socrates/Erasmus absolvovat individuálně.
Garant
PhDr. Kateřina HOMOLOVÁ, Ph.D.