Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Čtenářství a čtenářská gramotnost 1 (UBK / KMK05)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KMK05 - Čtenářství a čtenářská gramotnost 1, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční a nové koncepce.2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika.3. Malý čtenář - tvorba literárního vědomí dítěte ve škole.4. Prepubescentní čřtenář - čtenářská exploze, kontemplace a identifikace.5. Pubescentní čtenář - postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě.6. Adolescentní čtenář - "nově objevené" čtenářské chování a preference.7. Mladý dospělý čtenář - hledání prostoru pro četbu a bytí čtenářem.8. Starší dospělý čtenář - objektivizovaná hodnota čtení.9. Senior v roli čtenáře - bilancování čtenářské biografie.

Získané způsobilosti

Student si uvědomuje "bytí čtenářem" jako sociální roli, umí charakterizovat jednotlivé fáze čtenářského vývoje osobnosti. Je schopen analyzovat čtenářské potřeby, ale také možnosti a limity čtenáře v určitém věku a sociálním postavení.

Literatura

TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, 2008. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň, 2004. CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha, 1982. HOMOLOVÁ, Kateřina. Uživatelská propedeutika. Opava, 2010. VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995.

Požadavky

1. Aktivní účast na seminářích (diskuse).2. Seminární práce - kvalitativní sonda do čtenářství zvolené věkové skupiny. V závěrečném semináři bude prezentováno pomocí ppt prezentace, rozsah písemného elaborátu, který student odevzdá v elektronické nebo písemné podobě, je cca 5 stran s užitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných.

Garant

PhDr. Kateřina HOMOLOVÁ, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Kateřina HOMOLOVÁ, Ph.D.