Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Manažerské techniky (UBK / KT017)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / KT017 - Manažerské techniky, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Profil a práce manažera2. Rozhodování a řešení problémů3. Plánování4. Organizování5. Kontrola6. Manažerské dovednosti7. Manažerské kompetence8. Fundraising1. Profil a práce manažera: Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.2. Rozhodování a řešení problémů: Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu. Analytické a kreativní techniky rozhodování - brainstorming, brainwriting, think tank, delfská metoda atd.3. Plánování: Plánování je rozhodovací proces zahrnující stanovení organizačních cílů, výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení a definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni. Při plánování musí manažeři učinit rozhodnutí týkající se jeho základních prvků - cílů, postupů (akcí), zdrojů, úkolů (implementace) a kontroly. Základní koncept řízení spočívá ve stanovení cíle, plánu, úkolu a kontroly, přičemž plán a kontrola jsou ve vzájemné interakci, která spočívá v případném nápravném opatření. Do plánování by se měli zapojit všichni manažeři na všech stupních řízení. Každý manažer musí určovat cíle, rozhodovat, jak se jich bude dosahovat, kdo vykoná ten který úkol. Druhy plánů a konkrétní plánovací postupy.4. Organizování: Organizování účelně vymezuje a hospodárně zajišťuje plánované a jiné nezbytné činnosti lidí (jednotlivců i týmů) při plnění cílů a dalších potřeb organizační jednotky nebo její části. Organizování je založeno na využití výhod společenské dělby práce, koordinaci (sladění) potřebných činností a vztahů lidí, kteří je provádějí a na přiměřeném vymezení pravomoci a zodpovědnosti lidí zúčastněných v organizovaných procesech. Formou sdružování činností i lidí pro zabezpečování úkolů organizování jsou organizační struktury. Typy organizačních struktur a jejich tvorba.5. Kontrola: Posláním kontroly je včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují rozdíl mezi záměrem (plánem) a jeho realizací. Úzce souvisí s plánováním. Kontrola se netýká jen plánování, ale týká se i ostatních sekvenčních manažerských funkcí. Kontrolní funkce zahrnuje uplatňování metod, které dávají odpověď na tyto otázky: Jaké jsou plánované a očekávané výsledky? Jakým způsobem je možné porovnat skutečné výsledky s výsledky plánovanými? Jaká korekční opatření by měla učinit oprávněná osoba? Plánování by nemělo význam, kdyby manažeři nebyli schopni současně používat účinný kontrolní systém. Rozlišujeme kontrolu preventivní, průběžnou a kontrolu zpětnou vazbou.6. Manažerské dovednosti: Manažerské dovednosti jako jsou komunikace, koordinace, vyjednávání ad., řadíme k osobním dovednostem, které se rozvíjí zkušenostmi a především výcvikem. Manažer by měl umět efektivně zacházet se svým časem, komunikovat, správně si připravit sebeprezentaci, vést efektivní porady, pracovat podle zásad týmové práce, co a jak ve své práci delegovat a řešit problémy.7. Manažerské kompetence: Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, podstata práce Euromanažera. Kompetence a učící se organizace. Měření manažerských kompetencí.8. Fundraising: Fundraising je systematická činnost, pro níž má čeština krásné pojmenování dobročinnost, jejímž výsledkem je získání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců.

Získané způsobilosti

Budete umět popsat a vysvětlit klíčové manažerské dovednosti, které používají, byť v různé míře, všichni manažeři bez ohledu na hierarchické postavení v organizaci, diskutovat o manažerských způsobilostech potřebných pro řízení knihovních procesů a motivování zaměstnanců. Diagnostikovat vlastní předpoklady pro zvládání manažerských dovedností, které zahrnuje tento předmět, rozvíjet svoje vlastní způsobilosti tak, abyste mohli aspirovat na pozici manažera v knihovně, aplikovat znalosti získané studiem i samostudiem z doporučené literatury při řešení případových situací.

Literatura

BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2.1.DONNELLY, jr. James H.; GIBSON, James L.; IVANCEVICH, John, M. Management. Praha, 2004. FOBEROVÁ, Libuše. Management v knihovnách. DUHA 2009, č. 1, s. 2-10. Brno, 2009. DI KAMP. Manažer 21. století. FOBEROVÁ, Libuše. Manažerské techniky. Opava, 2011. KUCHYŇKA, Z. Organizování a řízení týmové činnosti. Praha : Institut moderního průmyslu, 1992. ISBN 80-85021-03-X.HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6.FOBEROVÁ, Libuše. Public relations (PR) v knihovnách neznamená jen novinový článek. Havlíčkův Brod, 2008. FOBEROVÁ, Libuše. Sociální konflikty (mobbing, bossing, staffing) se knihovnám nevyhýbají. Praha, 2009. FOBEROVÁ, Libuše. Specifika managementu knihoven. Havlíčkův Brod, 2008. JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6.KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.BAY, R. H. Účinné vedení týmu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8.KRÜGER, W. Vedení týmů. Jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Praha : Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0780-2.ADAIR,J. Vytváření efektivních týmů. Praha : Management Press, 1994. 199 s. ISBN 80-85603-70-5.URBAN, J. Byznys je o lidech. Praha, 2006. MEDLÍKOVÁ, O. Jak řešit konflikty s podřízenými. Grada. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1732-6.SMITH, J. Jak zvyšovat produktivitu týmu : příklady a cvičení. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-359-5.MURPHY, Emmett C. Jste dobrý šéf?. Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-183-5.2.SAKÁLOVA, E. Knižničný manažment. Bratislava : Slovenská technická knižnica, 1995. ISBN 80-85165-56-2.TRINKEWITZ, Z. Management v Česku - iluze a realita. Zeleneč : Profess Consulting, 2007. ISBN 978-80-7259-056-8.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc : Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3.FOBEROVÁ, Libuše a BLÁHOVÁ, Drahomíra. Mapa možných budoucností veřejných knihoven. Opava, 2012. ISBN 978-80-7365-335-4.VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha : Management Press, s.r.o., 2006. ISBN 80-7261-143-7.ZIELKE, Ch. Nejčastější chyby manažerů a jak se jim vyhnout. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1815-4.REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2001. ISBN 80-86119-41-6.LITTAUEROVÁ, F. Osobnosti plus. Jak porozumět druhým porozuměním sobě samým. Praha : Medium, 1997. ISBN 80-86095-00-2.WIEKE, T. Porady a jednání. Jak se prosadit a dosáhnout svých cílů. Praha : Grada Publishing, 1. vyd., 2006. ISBN 80-247-1686-0.ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-32-7.FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. 2010. PLAMÍNEK, J. Vedení porad. Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2073-9.NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role?. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-702-7.

Požadavky

Předmět je uzavřen zápočtem, který bude udělen po odevzdání a uznání seminární práce. Budou vypsány POUZE 2 TERMÍNY zápočtu: řádný v zápočtovém týdnu a opravný začátkem zkouškového období. Jiné termíny nebudou vypisovány. Podrobné informace obdrží studenti na začátku semestru. Aktualizace 13/14.

Garant

PhDr. Libuše FOBEROVÁ, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Libuše FOBEROVÁ, Ph.D.Mgr. Denisa ILLÍKOVÁ