Předmět Dokumentární tvorba v rozhlase, filmu a (UBK / TN008)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / TN008 - Dokumentární tvorba v rozhlase, filmu a, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vyráběného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.Kromě jednotlivých druhů a žánrů dokumentárního filmu (např. anketa, reportáž, portrét, fejeton, střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, reklama, agitka, klip, poetický film, cestopis, sociologická sonda, živá beseda, deník, filmová esej, film o filmu) kurz představí také různé tvůrčí přístupy, metody či mody reprezentace (např. observace, participace, reflexe, narace, rekonstrukce, dokumentární situace). Na těchto příkladech budou studentům demonstrovány rozdíly mezi pojmy "hraný" a "dokumentární" film, které jsou pro současnou audiovizuální tvorbu nesmírně důležité právě proto, že se tato tenká hranice stále více prostupuje. Díky tomu kupříkladu američtí tvůrci dokumentu o 11. září upozorňují v závěrečných titulcích: "Toto není dokumentární film." A naopak úvodní titulky hraného filmu, který má ambice získat Oskara, doplňují douškou: "Tento příběh byl natočen podle skutečných událostí."
Získané způsobilosti
Student se bude teoreticky a prakticky orientovat v disciplíně dle formulovaného cíle výuky.
Literatura
ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. NAVRÁTIL, A. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU,, 2002. DAMASIO, A. Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá Fronta, 2000. GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. BRESCHAND. J. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. DELEUZE, G. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2000. NOVÁK, M. Ověřené a fiktivní vyprávění. In: Film a doba, 2009. ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. NOVÁK, M. (Psycho)somatika (ve) filmu (diplomová práce). Praha: AMU, 2008. GOGOLA, J. ml. Smrt dokumentárnímu filmu (diplomová práce). Praha: AMU, 2001. Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce a slnění zadaných úkolů.
Garant
MgA. Irena KOCÍ
Vyučující
MgA. Irena KOCÍ