Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dokumentární tvorba v rozhlase, filmu a (UBK / TN008)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / TN008 - Dokumentární tvorba v rozhlase, filmu a, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vyráběného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.Kromě jednotlivých druhů a žánrů dokumentárního filmu (např. anketa, reportáž, portrét, fejeton, střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, reklama, agitka, klip, poetický film, cestopis, sociologická sonda, živá beseda, deník, filmová esej, film o filmu) kurz představí také různé tvůrčí přístupy, metody či mody reprezentace (např. observace, participace, reflexe, narace, rekonstrukce, dokumentární situace). Na těchto příkladech budou studentům demonstrovány rozdíly mezi pojmy "hraný" a "dokumentární" film, které jsou pro současnou audiovizuální tvorbu nesmírně důležité právě proto, že se tato tenká hranice stále více prostupuje. Díky tomu kupříkladu američtí tvůrci dokumentu o 11. září upozorňují v závěrečných titulcích: "Toto není dokumentární film." A naopak úvodní titulky hraného filmu, který má ambice získat Oskara, doplňují douškou: "Tento příběh byl natočen podle skutečných událostí."

Získané způsobilosti

Student se bude teoreticky a prakticky orientovat v disciplíně dle formulovaného cíle výuky.

Literatura

ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. NAVRÁTIL, A. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU,, 2002. DAMASIO, A. Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá Fronta, 2000. GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. BRESCHAND. J. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. DELEUZE, G. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2000. NOVÁK, M. Ověřené a fiktivní vyprávění. In: Film a doba, 2009. ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. NOVÁK, M. (Psycho)somatika (ve) filmu (diplomová práce). Praha: AMU, 2008. GOGOLA, J. ml. Smrt dokumentárnímu filmu (diplomová práce). Praha: AMU, 2001. Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce a slnění zadaných úkolů.

Garant

MgA. Irena KOCÍ

Vyučující

MgA. Irena KOCÍ