Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dokumentaristický workshop (UBK / TV096)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBK / TV096 - Dokumentaristický workshop, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vytvářeného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.Kromě jednotlivých druhů a žánrů dokumentárního filmu (např. anketa, reportáž, portrét, fejeton, střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, reklama, agitka, klip, poetický film, cestopis, sociologická sonda, živá beseda, deník, filmová esej, film o filmu apod.) kurz představí také různé tvůrčí přístupy, metody či mody reprezentace (např. observace, participace, reflexe, narace, rekonstrukce, dokumentární situace). Na těchto příkladech budou studentům demonstrovány rozdíly mezi pojmy "hraný" a "dokumentární" film, které jsou pro současnou audiovizuální tvorbu nesmírně důležité právě proto, že se tato tenká hranice stále více prostupuje. Díky tomu kupříkladu američtí tvůrci dokumentu o 11. září upozorňují v závěrečných titulcích: "Toto není dokumentární film". A naopak úvodní titulky hraného filmu, který má ambice získat Oskara, doplňují douškou: "Tento příběh byl natočen podle skutečných událostí".

Získané způsobilosti

Schopnost tvorby dokumentárního díla dle zadaných požadavků.

Literatura

Rudolf Adler. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: AMU, 2001. Antonín Navrátil. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2002. Damasio, Antonio. Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá Fronta, 2000. Guy Gauthier. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004. Jean Breschand. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. Gilles Deleuze. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2006. Miloslav Novák. Ověřené a fiktivní vyprávění. Film a doba, 2009. Aristoteles. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. Baran Alexander. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. Miloslav Novák. (Psycho)somatika (ve) filmu. Praha: AMU, 2008. Jan Gogola ml. Smrt dokumentárnímu filmu. Praha: AMU, 2001. Bill Nichols. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010. Josef Valušiak. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. Ivo Bláha. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.

Garant

Mgr. Vladimír MRÁZ

Vyučující

Mgr. Vladimír MRÁZ