Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy obecné a vývojové psychologie (UCJ / AP011)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCJ / AP011 - Základy obecné a vývojové psychologie, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKA1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice.9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk.14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn.SEMINÁŘ1. Cvičení zaměřené na sebepoznání2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení3. Projektivní metody4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách6. Význam hry v životě dětí7. Význam dětské kresby8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání10. Zralost Jáství11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky

Literatura

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1.HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti : přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-7204-200-9.SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnost: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9. MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 978-80-246-1304-8.ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6. ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. VÁGNEROVÁ, M. Základy obecné psychologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-283-8.

Garant

Doc. PhDr. Alena PETROVÁ, Ph.D.