Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální a pedagogická psychologie (UCJ / AP021)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCJ / AP021 - Sociální a pedagogická psychologie, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKA1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.2. Učitelská profese:Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).3. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).4. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.5. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy).7. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.8. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování.9. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem.10. Školní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika sociální skupiny. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.SEMINÁŘ1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.2. Učitelská profesní identita. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese.3. Syndrom vyhoření a jeho prevence.4. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.5. Vztahy mezi rodinou a školou.6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy.7. Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele.8. Možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení.9. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi.10. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).

Literatura

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 240 s. ISBN 978-80-7367-755-8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007, 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 161 s. ISBN 80-7041-088-4. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3. KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. 1. vyd. Brno: CERM, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. KOHOUTEK, R. a kol. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-064-2. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-415-X.

Garant

Doc. PhDr. Bohumil KOUKOLA, CSc.