Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy teorie výchovy (UCJ / NP031)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCJ / NP031 - Základy teorie výchovy, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.3. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při "vyjasňování" hodnot na základní a střední škole. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy. Metody a prostředky mravní výchovy.4. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.5. Sociálně - patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.6. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty. Výchovné možnosti základní a střední školy.7. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.8. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví.9. Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství.10. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.11. Rodina a rodinná výchova. Rodinná výchova a dynamika rolí.

Získané způsobilosti

Student získá hlubší znalosti z oblasti teorie výchovy. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika.Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v oblasti teorie výchovy a bude umět teoreticky vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.Obecná způsobilost:Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.

Literatura

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6.STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998.ISBN 80-85931-61-3. BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3.BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9.

Požadavky

Zkouška -ústní zkouška ze základní literatury Zápočet - vypracování a obhájení seminární práce

Garant

Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.