Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kultura raněnovověké Evropy (UHV / H0030)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UHV / H0030 - Kultura raněnovověké Evropy, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vznik městských států v Itálii, společenské a politické předpoklady jejich rozvoje I.2. Vznik městských států v Itálii, společenské a politické předpoklady jejich rozvoje I.3. Počátky humanismu v italském prostředí4. Šíření humnanismu v italském prostředí (recipování sociálními vrstvami)5. Vliv humanismu na vzdělání a školství (univerzity, městské školy, knihtisk, knihy)6. Role žen v humanismu7. Pozice náboženství v "humanistické" společnosti8. Ekonomika, obchod a finančnictví v italské společnosti ve 14. a 15. století9. Mocenský vývoj Středomoří10. Pronikání humanismu do středoevropského prostoru11. Uherský král Matyáš Korvín a jeho dvůr12. Závěrečné úvahy

Získané způsobilosti

Určeno pro studenty navazujího studia.

Literatura

Burckhardt, J. Die Kultur der Renaissance in Italien. Basel 1860. Holinková, J. Dvě studie z dějin městské školy na Moravě v předbělohorském období. Olomouc 2005 (1. vyd. 1967, 1970). Hlobil, I. - Petrů, E. Humanism and the Early Renaissance in Moravia, 2. vyd. Olomouc 1999. Burke, P. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. Hay, D. - Law, J. Italy in the Age of the Renaissance 1380-1530. London - New York 1989. Klaniczay, T. - Jankovits, J. (edd.). Matthias Corvinus and the Humanism in Central Europe. Budapest 1994. Hollingsworth, M. Patronage in Renaissance Italy: From 1400 to the Early Sixteenth Century. London 1994. Hankins, J. (ed.). Renaissance Civic Humanism: Reappraisals and Reflections. Cambridge 2000. Brucker, G. Renaissance Florence. Berkeley and Los Angeles 1969. Kristeller, P. O. Renaissance Thought and Its Sources. New York 1979. Grendler, P. F. Schooling in Renaissance Italy: Literacy and Learning, 1300-1600. Baltimore - London 1989. Kraye, Jill (ed.). The Cambridge Companion to Renaissance Humanism. Cambridge 1996. Baron, H. The Crisis of the Early Italian Renaissance: Civic Humanism and Republican Liberty in an Age of Classicism and Tyranny. 2 sv. Princeton, N.J. 1955. Aston, M. The Fifteenth Century: The Prospect of Europe. New York 1968. Hay, D. The Italian Renaissance in Its Historical Background. 2. vyd. Cambridge 1977. Celenza, Ch. S. The Lost Italian Renaissance: Humanists, Historians, and Latin s Legacy. Baltimore - London 2004. Chastel, A. et al. The Renaissance: Essays in Interpretation. London - New York 1982. King, M. L. The Renaissance in Europe. Boston 2003. Ferguson, W. K. The Renaissance in Historical Thought: Five Centuries of Interpretation. Cambridge, Mass. 1948. Brucker,G. (ed.). The Society of Renaissance Florence. A Documentary Study. New York 1971. Klapisch-Zuber, Ch. Women, Family, and Ritual in Renaissance Italy. Chicago - London 1985. King, M. L. Women of the Renaissance. Chicago and London 1991.

Požadavky

Úspěšné splnění závěrečného testu.

Garant

Mgr. Veronika ČAPSKÁ, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Veronika ČAPSKÁ, Ph.D.Mgr. Dalibor JANIŠ, Ph.D.