Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Agenty a multiagentové systémy II (UI / N3053)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UI / N3053 - Agenty a multiagentové systémy II, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Sociální agenty - rozšíření agentů s BDI architekturou o modely ostatních agentů (adresy, jména, specifikace jejich činností a schopností).GRATE - architektura agenta se sociálním modelem.2.Závislosti mezi agenty - vznikají v důsledku čekání na zdroje či výsledky.Sociální konvence a společné záměry - definování pravidel, které předpisují akce agentů, změnil-li se závazek některého z nich ke společným cílům. PGP - princip vylepšování vlastních cílů agenta, které jsou součástí řešení globálního problému na základě stavu řešení podproblémů ostatními agenty.3.Hybridní architektury agentů - zahrnují v sobě komponenty pro reaktivitu, deliberativnost i sociální model.Architektura InteRRaP - vhodný příklad hybridní architektury agentů.Konceptuální model architektury InteRRaP.4.Vlastní architektura InteRRaP.Reaktivní vrstva. Vzory chování. Řídící cyklus reaktivní vrstvy. Rozhraní reaktivní vrstvy.Vrstva lokálního plánování. Řídící cyklus vrstvy kooperativního (lokálního) plánování.Rozhraní vrstvy lokálního plánování.5.Vrstva kooperativního plánování. Řídící cyklus vrstvy kooperativního plánování.Společné plány. Definice problému multiagentového plánování. Definice společného plánu. Transformace společných plánů na individuální.6.Strojové učení - posun funkcionality agentů od vykonávání zadaných úkolů podle daného algoritmu k efektivnějšímu řešení (za použití méně zdrojů, modifikace a použití existujícího postupu řešení na nové problémy na základě podobnosti s již řešenými problémy).Metody strojového učení -1. způsob klasifikace? - učení s učitelem nebo bez učitele; induktivní učení; učení s použitím analogie; učení za použítí příkladů; učení vyjmenováním příkladů objektů z dané třídy; řešení problému na základě podobnosti s řešením problému v minulosti; učení metodou pokus - omyl se zpětnou vazbou z prostředí;2. způsob klasifikace? -a) tradiční proud umělé inteligence - modifikace poznatků v bázi pravidel;b) modifikace celé struktury kooperujících součástí systému;c) učení multiagentového systému - učení vzniká vzájemnou interakcí agentů s prostředím;Všeobecný rámec učení - kategorie algoritmů strojového učení: - tréningová data; - cíl učení; - reprezentace poznatků; - množina operátorů;7.Příklad učení deliberativních agentů - způsob učení novým pojmům s využitím symbolické reprezentace poznatků o světě. Definování a využití vhodných příkladů a vhodných protipříkladů pro jasné vysvětlení konkrétního pojmu, vytvoření pojmové mapy agenta, proces generalizace a specializace, závěrečná fáze učení.Učení reaktivních agentů - vysvětlení metody učení reaktivních agentů - učení posilováním - rozdíl oproti strojovému učení s využitím reprezentací světa. Vysvětlení postupu jednotlivých fází učení posilováním, nastínění jiných metod učení posilováním8.Učení reaktivních agentů v multiagentových systémech - způsob učení celého multiagentového společenství. Metody: Umělá ekonomika agentů, Hayekův stroj - vysvětlení principů, rozdělení a chování agentů. Metaučení - rozšíření metody Hayekova stroje.9.Rozhodovací stromy - využití při klasifikaci příkladů do dvou nebo více tříd podle hodnot určitých atributů.Shlukování objektů - vytvoření určitého rozdělení objektů na základě jejich podobnosti, avšak již bez znalosti příkladů a definované klasifikace. Agent musí klasifikaci vytvářet sám.10.Případové učení - využití pro rozšiřování báze poznatků. Agent se učí řešit problém na základě znalosti řešení dávnějšího podobného problému.Neuronové sítě11.Genetické algoritmy - využití řetězců genů jako symbolické reprezentace objektů a metod výběru, křížení či mutace těchto genů za účelem získání lepšího chování nebo činnosti agenta.12.Mobilní agentyProstředky tvorby agentových aplikacíO otevřených organizacích agentů

Získané způsobilosti

Teoretické porozumění tématům obsahového vymezení předmětu. Praktické dovednosti při práci s jednotlivými tématy.

Požadavky

Teoretické a praktické zvládnutí témat předmětu, podmínky budou upřesněny na začátku výuky.

Garant

Mgr. Marek MENŠÍK, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marek MENŠÍK, Ph.D.RNDr. Miroslav LANGER, Ph.D.