Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výzkum v ošetřovatelství 1 (UO / DD031)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UO / DD031 - Výzkum v ošetřovatelství 1, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.2. Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum. Výzkum ve zdravotnictví. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.3. Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.4. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.5. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).6. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.7. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.8. Formulace výzkumného problému, práce s informačními zdroji. Vyhledávání - formulování a rozpracování výzkumného problému.9. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody, techniky a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj primárních dat a informací. Sekundární data a informace ve výzkumu.10. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura publikované vědecko-výzkumné práce.11. EBP (EBN).12. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.13. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.14. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz. Formulace výzkumných otázek.15. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.16. Způsoby vyhodnocování dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. Odpovědi na výzkumné otázky nalezené výzkumem.17. Zobecnění výsledků, komparace s výsledky jiných studií.18. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní principy a postupy.19. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.20. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor.21. Kauzální systémy, kasuistiky.22. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba matice atd.23. EBP - EBN, metoda PICO(T).24. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.25. Kritické čtení vědeckého článku.

Literatura

EBM Guidelines. [online]. ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. EBP Wikipedia [online]. eMedicine. [online]. BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7.UpToDate [online]. JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Vyhledávací strategie, vyhledávání nejlepších publikovaných důkazů, práce s elektronickými databázemi. Kurz. Ostrava: ÚO, FZS, 2010. JAROŠOVÁ, D. EBP v ošetřovatelství. In Výukový portál LF UP Olomouc [online] c2009, posl. akt. listopad 2011 [cit. 2012-03-19]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23].

Požadavky

K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části výzkumného projektu. Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce).Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS. Odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice. Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zkouška písemný test.

Garant

Mgr. Lenka ŠPIRUDOVÁ, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lenka ŠPIRUDOVÁ, Ph.D.