Předmět Výzkum v ošetřovatelství 2 (UO / DK041)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UO / DK041 - Výzkum v ošetřovatelství 2, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.2. Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum. Výzkum ve zdravotnictví. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.3. Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.4. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.5. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).6. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.7. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.8. Formulace výzkumného problému, práce s informačními zdroji. Vyhledávání - formulování a rozpracování výzkumného problému.9. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody, techniky a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj primárních dat a informací. Sekundární data a informace ve výzkumu.10. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura publikované vědecko-výzkumné práce.11. EBP (EBN).12. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.13. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.14. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz. Formulace výzkumných otázek.15. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.16. Způsoby vyhodnocování dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. Odpovědi na výzkumné otázky nalezené výzkumem.17. Zobecnění výsledků, komparace s výsledky jiných studií.18. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní principy a postupy.19. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.20. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor.21. Kauzální systémy, kasuistiky.22. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba matice atd.23. EBP - EBN, metoda PICO(T).24. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.25. Kritické čtení vědeckého článku.
Literatura
EBM Guidelines. [online]. ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. EBP Wikipedia [online]. eMedicine. [online]. BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7.UpToDate [online]. JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Vyhledávací strategie, vyhledávání nejlepších publikovaných důkazů, práce s elektronickými databázemi. Kurz. Ostrava: ÚO, FZS, 2010. JAROŠOVÁ, D. EBP v ošetřovatelství. In Výukový portál LF UP Olomouc [online] c2009, posl. akt. listopad 2011 [cit. 2012-03-19]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23].
Požadavky
K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části výzkumného projektu. Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce).Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS. Odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice. Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zkouška písemný test.
Garant
Doc. RNDr. Ivana LOUČKOVÁ, CSc.