Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (UO / DP002)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UO / DP002 - Vývojová psychologie, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje. Teorie psychického vývoje - behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort).4. Prenatální a novorozenecké období.5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností, dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období bilancování.11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.Semináře:Semináře rozšiřují obsah přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskuzi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisejí s vývojem jedince v různých věkových obdobích. Mohou být dokreslována audiovizuálními vzdělávacími pořady.1. Založení rodiny, současný trend odkládání mateřství. "Oběti" a "přínosy" rodičovství.2. Psychologické aspekty osvojení, pěstounská péče.3. Rozvod - dopad na jednotlivé členy rodiny, zvláště děti.4. Neúplné rodiny (rodiny s jedním rodičem, nevlastní rodiny, rodiny homosexuálních partnerů).5. Sourozenecké konstelace a jejich vliv na vývoj dítěte.6. Analýza obsahu kresby - vztah k agresivitě, kresba dětí týraných, dětí z dětských domovů, rozvedených rodin apod.7. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, význam hry ve vývoji dítěte.8. Význam a charakteristiky dětských pohádek.9. Úzkost a strach u dětí.10. Parta a její funkce pro dospívajícího jedince, formování skupiny s ohledem k věku, osobnost v dospívání.11. Homosexualita, coming - out proces, postavení rodičů k homosexualitě svých dětí.12. Mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rodičům.13. Stáří - problematika bolesti a nemoci ve stáří.14. Involuce psychiky ve stáří. Sociální chování. Identita starého člověka. Model "aktivního stáří" a jeho psychologický význam.15. Poslední fáze života, umírání a smrt. Pozitivní a negativní emoce umírajících.

Literatura

ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychlogické aspekty dětského věku. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychologické aspekty dospívání. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologické aspekty ve stáří. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1.EVANS, D., ZARATE, O. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-611-X.HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.CRAIG, G. J., BAUDUM, D. Human development. Ninth Edition. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-033441-3.DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1.

Požadavky

Samostatná práce studentů spočívá: 1. Ve zpracování povinné studijní literatury a řešení heuristických úkolů.2. Ve vypracování vlastního psychologického životopisu na základě 2 teorií psychického vývoje (podle výběru studenta).Způsob kontroly: podání písemní zprávy o řešení úkolů, které jsou koncipovány jako heuristické nalézání teoretických a praktických znalostí a dovedností (Iljuk, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách).

Garant

Doc. PhDr. Alena PETROVÁ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Alena PETROVÁ, Ph.D.Mgr. František HODNÝ