Předmět Potřeby člověka a ošet. proces 1 (UO / SZ009)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UO / SZ009 - Potřeby člověka a ošet. proces 1, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsahové zaměření přednášek:Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe (zajištění a uspokojení bezprostředních potřeb člověka, rodiny a komunity jako hlavní úkol profesionální oš. péče), zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.Bio-psycho-sociální jednota organismu;Potřeby člověka a pocity neuspokojených potřebPotřeby člověka v ošetřovatelství, Maslowova hierarchie potřeb; odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícíhoPotřeba čistoty a hygieny; faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a ústPotřeba tělesného pohybu a cvičení: Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, faktory ovlivňující motorické funkcePotřeba vyprazdňování močePotřeba vyprazdňování stolicePotřeba spánku a odpočinku: Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku;Potřeba dýchání a srdeční činnosti: faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost;Potřeba být bez bolesti: bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest.Potřeba udržení tělesné teploty: Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby; regulační mechanismy; faktory ovlivňující tělesnou teplotuPotřeba výživy: faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy. Potřeba tekutin: zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů; žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin; $příjem a výdej, regulační mechanismy.Obsahové zaměření seminářů a cvičení:Ošetřovatelský model podle Gordonové "Funkční typ zdraví" (lidské zdraví - stav adekvátního uspokojování bio-psycho sociálních potřeb) v klinické praxi; model zahrnuje člověka, zdravotní stav, přírodní a společenské prostředí, ve kterém žije, ošetřovatelské činnosti a služby); Komunikační dovednosti, ošetřovatelský proces, dokumentace;Sestavit písemně vlastní zdravotní (ošetřovatelskou) anamnézu podle modelu "funkčního typu zdraví" a vytvořit seznam svých aktuálních potřeb podle priorit. Sestavit anamnézu zdravých členů rodiny podle věku a pohlaví (malé dítě do 7 let, starší dítě, pubescenta, adolescenta, dospělého ve středním věku, dospělého od 60 let výše); u každého seřadit aktuální potřeby podle priorit.Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu (získávání informací, účel, informace důležité pro ošetřovatelskou péči, zdroje informací, metody získávání informací; sestavení ošetřovatelské anamnézy.Ošetřovatelská diagnostika: určení odlišnosti od normy; identifikace problémových okruhů (výčet tělesných problémů, výčet psychosociálních problémů); formulace ošetřovatelských diagnóz.Plánování ošetřovatelské péče (stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků)Realizace péče podle plánu; realizace ošetřovatelských strategií; Vyhodnocení dosažených výsledků v péči u pacienta, standardy a kvalita ošetřovatelské péčePotřeba čistoty a hygieny: problémy související s osobní hygienou.Potřeba tělesného pohybu a cvičení: běžné problémy v motorických funkcích, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence:.Potřeba vyprazdňování moče, problémy. Potřeba vyprazdňování stolice: priority a cíle oš. péčePotřeba dýchání a srdeční činnosti: fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, priority a cíle pro oš. intervenci, specifické oš. intervencePotřeba tekutin: narušení rovnováhy vnitřního prostředí jako celostní reakce na nedostatek tekutin. Potřeby výživy: výživa a nemocný, druhy diet, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, priority a cíle pro oš. péči
Literatura
DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces - metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. ARCHALOUSOVÁ, A. (2008) Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48.
Požadavky
Požadavky k zápočtu:80 % účast na semináříchZpracování kasuistiky - zhodnocení klientky/pacientky, sestavení ošetřovatelského plánu péčePo splnění stanovených kritérií bude udělen zápočet
Garant
Doc. PhDr. Alexandra ARCHALOUSOVÁ, Ph.D.Doc. PhDr. Dagmar MASTILIAKOVÁ, Ph.D.
Vyučující
Doc. PhDr. Dagmar MASTILIAKOVÁ, Ph.D.Doc. PaedDr. Eva ZACHAROVÁ, PhD.