Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Potřeby člověka a ošet. proces 2 (UO / SZ019)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UO / SZ019 - Potřeby člověka a ošet. proces 2, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

TémataPotřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS;Sexuální potřeba: sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcíchPotřeba sebekoncepce a sebeúcty: význam zdravé sebekoncepce, složky sebekoncepce, vývoj sebeúcty, Eriksonovy stupně psychosociálního vývoje, asertivní postupy, vztahy v rolích,Potřeba jistoty a bezpečí: faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí; emocionální rovnováha; úzkost, strach, obavy, nejistota pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí;Potřeba informací - znalostí a dovedností: edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem; proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče,Potřeba informací-pokrač.: oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukaceDuchovní potřeby: mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti; Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikaceSpiritualita a religiozita: duchovnost, víra, náboženství, náboženství a choroba, duchovní vývin, jednotlivá náboženství, duchovní zdraví, znaky duchovní zdraví,Zpracování plánu ošetřovatelské péčeObsahové zaměření seminářů:TémataPotřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání:nedostatečná a nadměrná smyslová stimulace; celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci; subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy; principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš.intervencí.Sexuální potřeba: problémy v sexuální oblasti, dysfunkce, priority a cíle oš. péče u sexuální problémů, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: chování s nízkou sebeúctou, stresory ovlivňující sebekoncepci a sebeúctu, podpora pozitivního sebehodnocení, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u pacientů s rizikovým chováním; plánování ošetřovatelské péče.Potřeba jistoty a bezpečí: zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace; projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta; priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.Kazuistiky-zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví dětí a adolescentů v rizikových a narušených rodinách; plánování ošetřovatelské péče.Potřeba informací - znalost a dovedností: trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče.Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u tělesně a mentálně handicapovaných

Literatura

DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Studijní opory. Ústav ošetřovatelství, FPF Slezské univerzity v Opavě, Opava 2007. TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:80 % účast na semináříchZpracování kasuistiky - zhodnocení klientky/pacientky, sestavení ošetřovatelského plánu péčePo splnění stanovených kritérií bude udělen zápočetPožadavky ke zkoušce:Ústní zkouška

Garant

Doc. PaedDr. Eva ZACHAROVÁ, PhD.

Vyučující

Doc. PaedDr. Eva ZACHAROVÁ, PhD.