Předmět Pedagogická psychologie (UPPV / 00015)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / 00015 - Pedagogická psychologie, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.2. Metody pedagogické psychologie.3. Osobnost učitele4. Osobnost žáka5. Vztahy mezi žákem a učitelem.6. Žák a motivace7. Žák a tvořivost8. Žák, jeho emoce a učení.9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces.10. Agresivní chování ve školním prostředí.11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování.12. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
Získané způsobilosti
Student bude mít kvalifikovaný přehled o tématech souvisejících s výchovně vzdělávacím procesem, bude schopen propojit teoretické poznatky z psychologie a pedagogiky.
Literatura
KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8.JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X.KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2.KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3.VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6.VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X.LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9.KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164.HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X.PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X.
Požadavky
Student, který získá zápočet ze Semináře z pedagogické psychologie se může dostavit k ústní zkoušce. Zde prokáže své znalosti získané na přednáškách i studiem literatury. U zkoušky prezentuje jednu odbornou publikaci z doporučené nebo rozšiřující literatury nebo dle vlastního výběru.
Garant
Doc. PhDr. Bohumil KOUKOLA, CSc.
Vyučující
Doc. PhDr. Bohumil KOUKOLA, CSc.