Předmět Specifické poruchy učení (UPPV / 00099)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / 00099 - Specifické poruchy učení, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Specifické poruchy učení - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt.2. Lateralita - fylogeneze a ontogeneze, typy a stupně, rizikové typy.3. Dyslexie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.4. Dysgrafie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.5. Dysortografie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.6. Dyskalkulie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.7. Dyspraxie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.8. ADHD - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt, komplexní péče.9. Systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování.10. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení a chování na školách, výchovné přístupy.11. Zásady přístupu k dětem se specifickými poruchami učení a chování, terapeutické metody.12. Problematika specifických poruch učení a chování v dospělosti.13. Legislativní opatření.
Získané způsobilosti
Student získá základní informace o problematice specifických poruch učení, včetně etiologie, diagnostiky, terapie a prevence.
Literatura
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991.
Požadavky
Předepsaná účast, orientace v problematice.
Garant
PaedDr. Božetěch SIWEK, Ph.D.