Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář z pedagogické psychologie (UPPV / 00108)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / 00108 - Seminář z pedagogické psychologie, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Setkání učitele s novým žákem, novou třídou2. Vývoj autority učitele3. Chyby v sociální percepci učitele a žáka4. Přístupy učitelů k interpersonálně náročným situacím5. Protesty a nekázeň žáků - možnosti řešení??6. Žákovské žerty7. Drogy - co by měly děti vědět o drogách v určitém věku, jak poznáme, že dítě užívá drogy, techniky nácviku odmítnutí drogy8. Stres, psychohygiena burn-out syndrom u učitelů a jak se bránit9. Výhody a nevýhody alternativních způsobů vzdělávání z pohledu psychického rozvoje dítěte10. Vyučování doma rodiči ano či ne? Pro a proti..11. Výhody a nevýhody integrace postižených dětí do škol jak z hlediska postiženého dítěte, tak spolužáků..12. Pro a proti kamerovému systému na školách - z pohledu žáků i učitelů13. Tvořivé řešení problémů (heuristické, brainstorming, synektika, situační metoda, inscenační metoda)14. Nadané dítě ve třídě15. Programy pro zlepšení pozornosti16. Rozvoj kognitivních dovedností podle Reuvena Feuersteina.

Získané způsobilosti

Student bude schopen analyzovat téma pedagogické psychologie, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi.

Literatura

JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X.KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7.VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy : pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8.VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.Československá psychologie (vychází 6x ročně). Praha: Academia. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.ČÁLEK, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-590-4.LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9.Psychológia a patopsychológia dietátá (vychází čtvrtletně), Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Bratislava. Psychologie dnes (měsíčník). Praha: Portál. KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6.DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X.DALLOZ, D. DALLOZ, D. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-596-2.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6.KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.SVOBODA, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: CIT OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.HOLT, J. Proč děti neprospívají. Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X.LASAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů : poradenské minimum pro učitele. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. Praha: Portál,, 2003. ISBN 80-7178-774-4.MUSIL, J. V. Speciální psychologie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-244-0008-1.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.MÍČEK, M., ZEMAN, J. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4.KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X.SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.

Požadavky

Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, krátce seznámí kolegy s přečtenou knihou nebo článkem z odborného časopisu s tématem pedagogické psychologie. Dále zpracuje a prezentuje seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-8 stran, připraví si otázky k následné diskuzi, kterou úspěšně odmoderuje. Seminární práci odevzdá v písemné podobě, přičemž dodrží citační normy a použije minimálně tři zdroje. Za předpokládanou nepřítomnost v semináři si domluví náhradu s jiným studentem, který přednese své připravené téma. Pokud si student náhradu nezajistí, zvýší se počet stran seminární práce na 20. V zápočtovém týdnu úspěšně složí zápočtový test týkající se diskutovaných témat v semináři.

Vyučující

Doc. PhDr. Bohumil KOUKOLA, CSc.