Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Profesní andragogika (UPPV / BK063)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / BK063 - Profesní andragogika, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií.2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal education; uplatnění systémového přístupu (Bertalanffy); využití modelu a modelování.3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání Carrardova škola, Škola dynamiky skupin, Škola duševního výcviku, TWI a TTT; vznik první manažerské školy (Harvard b.s.), významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.; spec. grantové programy EU pro profesní ed. (Grundvigh, Leonardo da Vinci)4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků: Škoda, Rothschild, Gutmann, Baťa, Nehera; Profesní edukační systém v ČSR 1945 -73 (Záv. školy, PTŠ a PI); Profesní edukační systém v ČSSR 1973 - 1989 (Cyklická příprava - vznik institutů); Profesní edukační systém po r. 1989 (2000 nových ed. institucí; AIVD; "malá" AK...)5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem.6. Obsah profesní edukace specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků.7. Formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci.8. Dospělý účastník profesní edukace (Dělník, THP-pracovník a Manažer); docilita a diagnostika; klíčové kompetence.9. Lektor profesní edukace dospělých, obsah kategorie (Org. a Říd. personál - vedoucí institutu, ved. odd., ved. kurzů; Podpůrný asist. personál - logistika, evidence; Tvůrci programů, projektů, učebních opor, pomůcek, technologií, koncepční prac., výzkumníci, prognostikové, analytikové, ekonomové edukace; Lektoři, trenéři, poradci, konzultanti, instruktoři, kouči, tutoři, patroni, diagnostici, androdidaktikové); klíčové kompetence.10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personálního plánování; Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu a jeho klíčové součásti.11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace - akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce.12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky; Hunting a jeho metody;13. Assessment centra a význam profesionálů v profesní edukaci.

Získané způsobilosti

viz výše

Literatura

KALNICKÝ, J. Klasický management v našich podmínkách. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M. - UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-305-5.KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009.MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2.MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0.KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. In KALNICKÝ, J. (ed.) - UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-323-9.KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0.PEDLER, M. - BURGOYNE, J. - BOYDELL, T. A manager´s guide to self-development. UK, Maidenhead: McGraw-Hill, 1994. PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983.JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. LIVEČKA, E., KUBÁLEK, J. Podniková pedagogika. Praha: SPN, 1978. LIVEČKA, E. Podniková výchova a vzdělávání. Praha: Práce, 1969. HRBEK, M. Podniková výchova v tržním prostředí. In Informace jaro-léto 1992. Praha: IMP, 1992. Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Usnesení vlády č. 210 ze dne 3. 3. 2003. web-site MPSV ČR. JUNGER, Z., PÁNEK J. Sústava výchovy a vzdelávánia pracovníkov. Bratislava: Práca, 1997. JARVIS, P. (ed.). The theory and practise of learning. London: Kogan Page & NY: Routidge, 2006. ISBN 0-7494-3859-2.KALNICKÝ, J. V čom Baťa predbehol dobu. Osvetová práca, 1990. Kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. 7. zv. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9.KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6.BELCOURT, M., WRIGHT, P. C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2.

Požadavky

Po seznámení se s obsahem, cíli a organizací předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování, budou studenti KS kromě povinné a doporučené literatury moci individuálně konzultovat s vyučujícím (kromě prezenčních konzultací) přes elektronickou poštu jakékoliv témata související s předmětem a jeho okruhy, což jim napomůže lépe porozumět látce a zefektivnit jejich individuální studium.

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.