Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Preventivní programy (UPPV / BK068)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / BK068 - Preventivní programy, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)5. Tvorba preventivního programu a jeho následný rozbor

Získané způsobilosti

Student bude schopen komunikovat a spolupracovat se školami, učiteli, rodiči i žáky. Dokáže vytvořit preventivní program na různá témata z oblasti osobnostně sociální výchovy a rizikového chování. Výstup z učení:Na konci kurzu bude mít student přehled o systému a realizaci prevence rizikového chování v resortu školství, bude schopen definovat primární pojmy z oblasti prevence, bude se lépe orientovat (příp. dokáže vyhledat a zpracovat informace) v problematice rizikového chování dětí, bude znát základní charakteristiku různých typů her a aktivit. Zdokonalí se v komunikačních dovednostech, zejména v technikách dotazování, aktivního naslouchání i v řešení vzniklých situací, dokáže pracovat s motivací, zpětnou vazbou a oceňováním. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvůrčí práce v oblasti preventivních aktivit, především při tvorbě preventivních a aktivizačních programů podle potřeby škol.

Literatura

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemo, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3.MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4.SMÉKALOVÁ, Etel et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: V nakl. Albert vydala katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olom, 2007. ISBN 978-80-7326-118-4.Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemo, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.Instruktoři Brno. Fond her. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80251-1675-3.LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6.ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3.ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0.EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.VALIŠOVÁ, A. Kominkace a vzájemné porozumění: Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6.CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6.CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-0809.BAKALÁŘ, E. Předposlední psychohry. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8.ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta UK v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5.KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.HOPE, S. et al. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.CHARLES, A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2.FRANC, D. et al. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.BENDL, S. Ukázněná třída. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-7254-624-4.www.adiktologie.cz. www.mkv.cz. www.msmt.cz. www.odyssea.cz. www.osv.cz. www.prevence-info.cz. www.rvp.cz. www.sikana.org. HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: NÚ pro vzdělávání, šk. poradenské zařízení a zařízení pro další vzděl. ped. pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5.HRKAL, J. et al. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-660-8.

Požadavky

Získání teoretických znalostí o vybraných sociálně patologických jevech a rizikovém chování, vytvoření preventivního programu, aktivní spolupráce, otevřenost, motivovanost.

Garant

PhDr. Edita ONDŘEJOVÁ, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lucie ŠIMEČKOVÁ