Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Odborná praxe II (UPPV / BP023)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / BP023 - Odborná praxe II, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství aj.3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější).4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.8. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.10. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.SeminářOdborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. V semináři budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Jeho součástí bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.Seminář bude probíhat ve skupině pod vedením kvalifikovaného garanta praxe.Bude zaměřen na rozšíření teoretických znalostí a především praktických zkušeností z oblasti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení. Seminář bude sloužit k analýze nestandardních situací a hledání vhodného postupu jejich řešení.Náplň semináře se bude odvíjet podle výsledků praxe studentů v jednotlivých týdnech a zařízeních.1. Úvodní informace k praxi.2. Charakteristiky zařízení a jejich srovnání z hlediska náplně práce a cílové skupiny.3. Metodika herních činností a aktivit v rámci praxe.4. Možnosti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení.5. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou?)6. Možnosti řešení nestandardních situací.7. Analýza a hodnocení realizovaných praxí.

Získané způsobilosti

Absolvent předmětu bude schopen orientovat se v organizační struktuře a ve fungování daného zařízení, vyhledávat zdroje spolupráce v širší oblasti odborné praxe, identifikovat potřeby klientů, jejich životní podmínky aj.

Literatura

HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1.KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9.HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1.MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4.JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0.NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4.ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7.CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-136-3.MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., KOPOLDOVÁ, B., CHALUPOVÁ, J., HALÍK, T. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2.WEISS, P., a kol. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-795-8.SMITH, CH. A. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0.OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.

Požadavky

Zápočet bude udělen za:- aktivní účast na semináři + docházku,- kladné hodnocení vykonané praxe ze strany zařízení,- schválení obsahu deníku praxe.Zápočet bude udělen na konci semestru cvičícím pedagogem.

Garant

PaedDr. Miroslav PILÁT, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Miroslav PILÁT, Ph.D.