Předmět Metodika participace v zážitkové výuce a (UPPV / BP067)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / BP067 - Metodika participace v zážitkové výuce a, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:a. organizování práce ve skupinách a v plénu;b. tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce:2.1 ledolamka2.2 interaktivní výklad2.3 diskusní metody2.4 brainstorming2.5 brainwriting2.6 případová metoda2.7 KaBo metoda2.8 metoda balíku dodané pošty2.9 inscenační metoda2.10 DELFI metoda2.11 Uplatnění video-setu u participačních metod
Získané způsobilosti
viz výše
Literatura
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9.KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2013. KALNICKÝ, J. Metody v profesní přípravě pracovníků. In KALNICKÝ, J. HRM řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-3.MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2.BOČKOVÁ, V. Nárys didaktiky dospělých. 2. upravené a dopl. vyd. Olomouc: UP, 1991. ISBN 80-7067-035-5.PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glossary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: Monographs EAEA, 1999. ISBN 928-202-082-7.PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7.BORÁK, M. Moderné metódy výchovy vedúcich. Bratislava, 1970. MUŽÍK, J. Pedagogické dovednosti lektora. Institut pro místní správu. Praha, 2006. JARVIS, P. (ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Group, 2006. ISBN 0-415-36525-2.PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8.HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.SILBERMAN, M., LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
Požadavky
Po podrobné charakteristice klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé, po seznámení se s obsahem, cíli a organizací studia předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování, jakož i praktických ukázkách klíčových znaků jednotlivých metod budou studenti KS kromě uvedené doporučené literatury navíc individuálně vyhledávat z dostupných zdrojů nové předmětné poznatky, týkající se charakteristiky a metodického nácviku participačních metod výuky dospělých, kterých metodiku budou moci průběžně elektronickou poštou (kromě běžných individuálních konzultací) konzultovat s vyučujícím, aby lépe porozuměli dané problematice.Aktivní participace na výuce - při nácviku jednotlivých metod, aktivní diskuze + zápočtový test ze základní literatury (zisk min. 51% ze 100 možných bodů)
Garant
Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.