Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika a (UPPV / KP025)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / KP025 - Pedagogicko-psychologická diagnostika a, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKA1. Úvod - vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie.2. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních.3. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.5. Rozhovor (interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru.6. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence.7. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů.8. Vybrané informace o statistice. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.9. Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí. Funkce pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Školní psycholog.10. Vymezení psychodiagnostiky dětí. Specifické rysy diagnostiky dětí, třídění diagnostických metod, osobnost diagnostika, diagnostické strategie. Aplikační oblasti psychodiagnostiky dětí.11. Klinické a interakční metody: diagnostický rozhovor s dítětem, s rodinou, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů dítěte. Hra jako diagnostický prostředek.

Literatura

HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6.SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X.SVOBODA, M., et al. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice: zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU, 2004. ISBN 80-86633-12-8.KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta,, 1995. ISBN 80-7040-143-5.DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2.VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.MIKŠÍK, O. Psychika osobnosti v období závažných životních a společenských změn. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1600-1.ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-372-2.ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3.HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley. 2004. ISBN 0-470-85436-7.

Požadavky

Zkouška - nastudování přednášek a základní literaturyZápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů

Garant

Doc. Boris ILJUK, CSc.

Vyučující

Doc. Boris ILJUK, CSc.