Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro SP (UPPV / P0010)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / P0010 - Pedagogika pro SP, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogiky, metodologické otázky, základní kategorie, vznik pedagogiky jako vědy2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky, zákonitosti3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin, směry pedagogiky4. Vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám5. Výchova - základní fenomén pedagogiky, geneze, složky výchovy v demokratické společnosti6. Osobnosti výchovně-vzdělávacího procesu - žák, učitel, mistr, vychovatel7. Učení a vyučování, vzdělání a vzdělávání - charakteristika, druhy8. Teorie výchovy, výchovní zásady, instituce a prostředí: škola, rodina, lokální prostředí, média, zájmové, kulturní a volnočasové instituce, multikulturní výchova, integrovaná výchova9. Základy didaktiky - cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, technika, edukační technologie, plány, osnovy, didaktické principy10. Pedagogická diagnostika - předmět, funkce, metody11. Výzkumné metody pedagogiky - metodologie, klasifikace12. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí a alternativních škol13. Autoevaluace škol - novodobý fenomén zvyšování jejich kvality - vyhláška MŠMT ČR č. 15/2005, definice, zásady, oblasti, ukazatele, klíč hodnocení

Získané způsobilosti

Základní přehled a kompetentní orientace v systému obecné pedagogiky od jejích složek přes analýzu jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, jeho podmínky a didaktické aspekty, až po výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce.

Literatura

MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4.RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6.PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.

Požadavky

Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a absolvovat vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.